INR-klinikan toimintamallin kuvaus Huittisten terveyskeskuksessa
Huhtala, Sonja (2017)
Huhtala, Sonja
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060512420
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060512420
Tiivistelmä
INR-klinikan perustaminen Huittisten terveyskeskuksessa tuli ajankohtaiseksi 2013, kun terveyskeskuksen ilta- ja viikonloppupäivystys lakkautettiin. Toimintaa haluttiin tehostaa, hoidon laatua parantaa ja asiakastyytyväisyyttä lisätä kehittämällä eri ammattiryhmien välistä työnjakoa. INR-klinikan toiminnan aloittaminen nojasi vahvasti KASTE- ohjelman tavoitteisiin ja toimiva
terveyskeskus-toimenpideohjelmaan.
Kehittämisprojektin tavoitteena oli laatia henkilökunnalle toimintamalli INR-klinikan toiminnasta moniammatillisen yhteistyön tueksi. Kehittämisprojektin tarkoituksena oli klinikan toiminnan kehittäminen, jonka kautta myös tietoisuus klinikan toiminnasta lisääntyy ja potilasohjaus paranee.
Kehittämisprojektiin liittyvän tutkimuksen tavoitteena oli kartoittaa Huittisten terveyskeskuksen INR-klinikalla asioivien oraalista antikoagulaatiohoitoa saavien potilaiden mielipiteitä ja kokemuksia klinikan toiminnasta. Aineiston keruu toteutettiin tätä tutkimusta varten laaditulla strukturoidulla kyselylomakkeella INR-klinikalla asioivien oraalista antikoagulaatiohoitoa saavien potilaiden keskuudessa. Vastausprosentti oli 78 %. Aineisto analysoitiin Microsoft Excel-ohjelmaa apuna käyttäen. Vastauksista laskettiin frekvenssit ja prosentit sekä piirrettiin kuvaajat.
Kehittämisprojektin tuotoksina laadittiin yhdessä projektiryhmän kanssa toimintamalli INR- klinikasta moniammatillisen yhteistyön tueksi sekä laadittiin esite INR- klinikasta asiakkaille jaettavaksi.
Tutkimuksen tulos oli jokseenkin odotettavissa ajatellen aikaisempaa tietoa ja kyselylomakkeista saatua tietoa. INR-klinikka on toiminut kolmisen vuotta, ja sen toiminta on vakiintunutta ja asiakkaat ovat oppineet asioimaan siellä. He olivat tyytyväisiä samaansa palveluun ja kokivat sen joustavana. Vierimittarilla tehtävä INR-määritys koettiin kivuttomana ja vain harva olisi halunnut asioida laboratoriossa mittauttamassa INR-arvonsa. Asiakkaat olivat klinikan toimintaan oikein tyytyväisiä eikä heiltä tullut muutos- tai parannusehdotuksia koskien klinikan toimintaa. Klinikasta tiedottaminen oli selkeästi osa-alue, joka kaipasi parannusta.
terveyskeskus-toimenpideohjelmaan.
Kehittämisprojektin tavoitteena oli laatia henkilökunnalle toimintamalli INR-klinikan toiminnasta moniammatillisen yhteistyön tueksi. Kehittämisprojektin tarkoituksena oli klinikan toiminnan kehittäminen, jonka kautta myös tietoisuus klinikan toiminnasta lisääntyy ja potilasohjaus paranee.
Kehittämisprojektiin liittyvän tutkimuksen tavoitteena oli kartoittaa Huittisten terveyskeskuksen INR-klinikalla asioivien oraalista antikoagulaatiohoitoa saavien potilaiden mielipiteitä ja kokemuksia klinikan toiminnasta. Aineiston keruu toteutettiin tätä tutkimusta varten laaditulla strukturoidulla kyselylomakkeella INR-klinikalla asioivien oraalista antikoagulaatiohoitoa saavien potilaiden keskuudessa. Vastausprosentti oli 78 %. Aineisto analysoitiin Microsoft Excel-ohjelmaa apuna käyttäen. Vastauksista laskettiin frekvenssit ja prosentit sekä piirrettiin kuvaajat.
Kehittämisprojektin tuotoksina laadittiin yhdessä projektiryhmän kanssa toimintamalli INR- klinikasta moniammatillisen yhteistyön tueksi sekä laadittiin esite INR- klinikasta asiakkaille jaettavaksi.
Tutkimuksen tulos oli jokseenkin odotettavissa ajatellen aikaisempaa tietoa ja kyselylomakkeista saatua tietoa. INR-klinikka on toiminut kolmisen vuotta, ja sen toiminta on vakiintunutta ja asiakkaat ovat oppineet asioimaan siellä. He olivat tyytyväisiä samaansa palveluun ja kokivat sen joustavana. Vierimittarilla tehtävä INR-määritys koettiin kivuttomana ja vain harva olisi halunnut asioida laboratoriossa mittauttamassa INR-arvonsa. Asiakkaat olivat klinikan toimintaan oikein tyytyväisiä eikä heiltä tullut muutos- tai parannusehdotuksia koskien klinikan toimintaa. Klinikasta tiedottaminen oli selkeästi osa-alue, joka kaipasi parannusta.