Myyjästä huippumyyjäksi
Nissinen, Minna (2017)
Nissinen, Minna
Savonia-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060512387
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060512387
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on myyjästä huippumyyjäksi. Tavoitteena oli pyrkiä käsittelemään nimenomaan sitä, mikä on kaikkein oleellisinta myyntiprosessissa ja sen kehittämisessä.
Teoriaosuudessa käsitellään teoriaa henkilökohtaisesta myyntityöstä, ja sitä kuinka se soluttautuu yritysten toimintoihin. Seurauksena tälle keskityttiin myyntiprosessiin, eli myyjän toimiin, ja siihen kuinka myyjän tulisi toimia tehdäkseen laadukasta myyntityötä saavuttaakseen myyntiprosessin täydellisen kiertokulun.
Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Haastateltiin myyntityön ammattilaisia eri aloilta, jotta saataisiin vastauksia siihen, kuinka huippumyyjä toimii käytännössä. Haastatteluiden ja myyntiprosessin kattavan kuvauksen pohjalta luotiin käytännönläheinen opas, ”Kuinka tulla huippumyyjäksi”.
Tutkimuksessa selvisi, että myyntityö vaatii paljon ennakkoluulotonta asennetta ja paljon toistoja. Huippumyyjästä puhuttaessa ei voida koskaan korostaa liikaa sitä, että myyntiprosessin noudattaminen asiakaskohtaamisissa on ehdottoman tärkeää ja avaintekijänä kaupalliseen menestykseen.
Teoriaosuudessa käsitellään teoriaa henkilökohtaisesta myyntityöstä, ja sitä kuinka se soluttautuu yritysten toimintoihin. Seurauksena tälle keskityttiin myyntiprosessiin, eli myyjän toimiin, ja siihen kuinka myyjän tulisi toimia tehdäkseen laadukasta myyntityötä saavuttaakseen myyntiprosessin täydellisen kiertokulun.
Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Haastateltiin myyntityön ammattilaisia eri aloilta, jotta saataisiin vastauksia siihen, kuinka huippumyyjä toimii käytännössä. Haastatteluiden ja myyntiprosessin kattavan kuvauksen pohjalta luotiin käytännönläheinen opas, ”Kuinka tulla huippumyyjäksi”.
Tutkimuksessa selvisi, että myyntityö vaatii paljon ennakkoluulotonta asennetta ja paljon toistoja. Huippumyyjästä puhuttaessa ei voida koskaan korostaa liikaa sitä, että myyntiprosessin noudattaminen asiakaskohtaamisissa on ehdottoman tärkeää ja avaintekijänä kaupalliseen menestykseen.