Kauppakeskus Matkuksen piha-alueen asiakaslähtöinen kehittäminen
Penttinen, Heli (2017)
Penttinen, Heli
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060512309
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060512309
Tiivistelmä
Tehtävänä oli kehittää kauppakeskus Matkus Shopping Centerin piha-aluetta asiakaslähtöisesti. Toimeksiantajana oli Matkus Shopping Center. Tavoitteena oli selvittää asiakkaiden toiveita piha-alueen käytöstä. Tutkimuksen tuloksia hyödynnetään kauppakeskuksen pihaalueen kehittämisessä.
Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista ja kvantitatiivista tutkimusotetta. Kvalitatiivinen tutkimus toteutettiin kauppakeskuksessa ryhmähaastatteluna Matkuksen asiakkaille. Haastateltavia oli yhdeksän. Kvalitatiivinen tutkimus antoi aineiston kvantitatiiviselle tutkimukselle. Kvantitatiivinen tutkimus toteutettiin kauppakeskuksessa asiakaskyselynä, jonka aineisto kerättiin Webropol-ohjelmaan. Vastauksia saatiin 288 kappaletta. Aineiston keruu toteutettiin kvalitatiivisessa tutkimuksessa marraskuussa 2016 ja kvantitatiivisessa tutkimuksessa tammikuussa 2017.
Tutkimuksen avulla saatiin selville, että suurin osa Matkuksen asiakkaista toivoi piha-alueelle uutta palvelua tai toimintaa. Tutkimuksen tuloksena selvisi myös, että suurin osa asioisi sen takia kauppakeskuksessa useammin. Tutkimuksen avulla saatiin ideoita piha-alueen kehittämiseen sekä vastauksia siihen, mikä ideoista oli asiakkaiden kesken suosituin.
Tutkimuksen perusteella toimeksiantaja sai tärkeää tietoa asiakkaiden toiveista piha-alueen kehittämisen suhteen. Tuloksien johtopäätöksenä kauppakeskus Matkukselle annettiin konkreettisia ideoita ja kehitysehdotuksia piha-alueesta. Toimeksiantajan vastuulle jää ideoiden toteuttaminen käytännössä.
Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista ja kvantitatiivista tutkimusotetta. Kvalitatiivinen tutkimus toteutettiin kauppakeskuksessa ryhmähaastatteluna Matkuksen asiakkaille. Haastateltavia oli yhdeksän. Kvalitatiivinen tutkimus antoi aineiston kvantitatiiviselle tutkimukselle. Kvantitatiivinen tutkimus toteutettiin kauppakeskuksessa asiakaskyselynä, jonka aineisto kerättiin Webropol-ohjelmaan. Vastauksia saatiin 288 kappaletta. Aineiston keruu toteutettiin kvalitatiivisessa tutkimuksessa marraskuussa 2016 ja kvantitatiivisessa tutkimuksessa tammikuussa 2017.
Tutkimuksen avulla saatiin selville, että suurin osa Matkuksen asiakkaista toivoi piha-alueelle uutta palvelua tai toimintaa. Tutkimuksen tuloksena selvisi myös, että suurin osa asioisi sen takia kauppakeskuksessa useammin. Tutkimuksen avulla saatiin ideoita piha-alueen kehittämiseen sekä vastauksia siihen, mikä ideoista oli asiakkaiden kesken suosituin.
Tutkimuksen perusteella toimeksiantaja sai tärkeää tietoa asiakkaiden toiveista piha-alueen kehittämisen suhteen. Tuloksien johtopäätöksenä kauppakeskus Matkukselle annettiin konkreettisia ideoita ja kehitysehdotuksia piha-alueesta. Toimeksiantajan vastuulle jää ideoiden toteuttaminen käytännössä.