Etelä-Karjalassa toimivien hyvinvointialan yritysten näkemyksiä verkostoitumisesta
Nousiainen, Satu (2017)
Nousiainen, Satu
Saimaan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060512296
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060512296
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Etelä-Karjalassa toimivien hyvinvointialan yritysten näkemyksiä yritysten verkostoitumisesta, sen riskeistä ja mah-dollisista verkostoyhteistyömalleista tulevaisuudessa. Opinnäytetyö on tutkimuksellinen kehittämistehtävä. Sen avulla saatiin Hyvinvointikumppanuushankkeen käyttöön tietoa tarpeista, joita yrittäjillä on yhteistyön kehittämiseksi. Opinnäytetyön tulosten analysoinnin perusteella luotiin suositeltava yritysten verkostoitumista ja liiketoiminnan kehittymistä tukeva koulutusmalli.
Opinnäytetyö on osa Etelä-Karjalassa vuosina 2015-2017 toteutuvaa Hyvinvointikumppanuushanketta ja on hankkeen tilaama. Aineisto kerättiin Etelä-Karjalassa toimiville hyvinvointialan yrittäjille suunnatulla kyselyllä. Yrittäjäkysely lähetettiin 184 yritykselle ja siihen vastasi 22 yrittäjää. Yrittäjäkyselyn tuloksia jatkotyöstettiin Hyvinvointikumppanuushankkeen projektiryhmässä.
Opinnäytetyön tulokset osoittivat yrittäjien näkevän verkostoitumisen yhtenä yritystoiminnan menestystekijänä, tukevan ja auttavan yrittäjän arkea. Verkostoituminen koettiin haasteelliseksi ja sopivan yhteistyökumppanin löytyminen koettiin vaikeaksi. Yrittäjät näkivät todennäköisimmäksi yhteistyömalliksi verkostoyhteistyön, kumppanuusmallin ja alihankinnan.
Opinnäytetyö on osa Etelä-Karjalassa vuosina 2015-2017 toteutuvaa Hyvinvointikumppanuushanketta ja on hankkeen tilaama. Aineisto kerättiin Etelä-Karjalassa toimiville hyvinvointialan yrittäjille suunnatulla kyselyllä. Yrittäjäkysely lähetettiin 184 yritykselle ja siihen vastasi 22 yrittäjää. Yrittäjäkyselyn tuloksia jatkotyöstettiin Hyvinvointikumppanuushankkeen projektiryhmässä.
Opinnäytetyön tulokset osoittivat yrittäjien näkevän verkostoitumisen yhtenä yritystoiminnan menestystekijänä, tukevan ja auttavan yrittäjän arkea. Verkostoituminen koettiin haasteelliseksi ja sopivan yhteistyökumppanin löytyminen koettiin vaikeaksi. Yrittäjät näkivät todennäköisimmäksi yhteistyömalliksi verkostoyhteistyön, kumppanuusmallin ja alihankinnan.