Myymäläympäristön kehittäminen : case: Aleksi 13
Martikainen, Reetta (2017)
Martikainen, Reetta
Lahden ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060412265
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060412265
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä perehdyttiin Aleksi 13 -myymäläketjun Helsingin keskustassa sijaitsevan lippulaivamyymälän ensimmäisen kerroksen naisten muodin myyntikonseptin kehittämiseen. Työn tarkoituksena oli selvittää, miten tavaratalon ensimmäisestä kerroksesta saadaan kaupallisempi vertaamalla sitä muihin samalla kadulla sijaitseviin myymälöihin. Vertailun kohteena toimivat naisten muotiin erikoistuneet myymälät.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin muotikauppaa ja sen toimipaikkoja sekä ketjuuntumista Suomessa. Lisäksi teoriassa käsiteltiin kilpailijakartoitusta, ja siihen liittyen kilpailua, kilpailukeinoja ja kilpailija-analyysiä. Käsiteltävänä oli myös benchmarking ja sen 10-askeleen malli. Opinnäytetyössä perehdyttiin myös kuluttajan ostopäätökseen vaikuttaviin tekijöihin myymäläympäristön näkökulmasta, joita tässä työssä ovat visuaalisen markkinoinnin osa-alueet.
Työn tavoitteena oli vertailla, miten muotiliikkeiden myymäläympäristö eroaa toisistaan sekä verrata liikkeiden ratkaisuja työssä käytettyyn teoriatietoon. Tutkimusmenetelmänä käytettiin havainnointia ja tutkimus suoritettiin Helsingin keskustassa Aleksanterinkadulla. Havainnoinnin kohteeksi valittiin myymälöiden toimitilat, esillepanot, myymälämainonta ja näyteikkunat. Havainnoinnin tukena käytettiin arviointilomaketta, jossa oli sekä avoimia kysymyksiä että numeraalinen asteikko.
Tutkimuksen tuloksena selvisi, että nämä vertailun kohteena olevat myymälät toteuttavat visuaalista markkinointia pitkälti hyvin samalla kaavalla, mutta erojakin löytyi. Erityisesti myymälöiden esillepanoissa sekä myymälöiden pohjaratkaisuissa oli eroja myymälöiden välillä.
Havainnoinnin perusteella löydettiin useita kehityskohteita, joilla Aleksi 13-myymälän ensimmäistä kerrosta voitaisiin kehittää. Toimeksiantaja voi hyödyntää tutkimuksessa löydettyjä kehityskohteita myymälän toiminnan kehittämisessä.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin muotikauppaa ja sen toimipaikkoja sekä ketjuuntumista Suomessa. Lisäksi teoriassa käsiteltiin kilpailijakartoitusta, ja siihen liittyen kilpailua, kilpailukeinoja ja kilpailija-analyysiä. Käsiteltävänä oli myös benchmarking ja sen 10-askeleen malli. Opinnäytetyössä perehdyttiin myös kuluttajan ostopäätökseen vaikuttaviin tekijöihin myymäläympäristön näkökulmasta, joita tässä työssä ovat visuaalisen markkinoinnin osa-alueet.
Työn tavoitteena oli vertailla, miten muotiliikkeiden myymäläympäristö eroaa toisistaan sekä verrata liikkeiden ratkaisuja työssä käytettyyn teoriatietoon. Tutkimusmenetelmänä käytettiin havainnointia ja tutkimus suoritettiin Helsingin keskustassa Aleksanterinkadulla. Havainnoinnin kohteeksi valittiin myymälöiden toimitilat, esillepanot, myymälämainonta ja näyteikkunat. Havainnoinnin tukena käytettiin arviointilomaketta, jossa oli sekä avoimia kysymyksiä että numeraalinen asteikko.
Tutkimuksen tuloksena selvisi, että nämä vertailun kohteena olevat myymälät toteuttavat visuaalista markkinointia pitkälti hyvin samalla kaavalla, mutta erojakin löytyi. Erityisesti myymälöiden esillepanoissa sekä myymälöiden pohjaratkaisuissa oli eroja myymälöiden välillä.
Havainnoinnin perusteella löydettiin useita kehityskohteita, joilla Aleksi 13-myymälän ensimmäistä kerrosta voitaisiin kehittää. Toimeksiantaja voi hyödyntää tutkimuksessa löydettyjä kehityskohteita myymälän toiminnan kehittämisessä.