Oppilaiden osallisuuden vahvistaminen Pertunmaan Yhtenäiskoulussa
Rossi, Minna (2017)
Rossi, Minna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060312219
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060312219
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli vahvistaa Pertunmaan yhtenäiskoulussa opiskelevien oppilaiden osallisuutta edistäviä toimintamuotoja. Tarve tutkimukselle nousi omista havainnoistani lasten ja nuorten osattomuudesta. Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia Perusopetuksen laadun kehittäminen-projektissa toimivien oppilaiden kokemuksia osallisuudesta ja osallistumisesta. Projekti toimi tutkimuksen kontekstina.
Opinnäytetyö on tutkimuksellinen kehittämistyö. Tutkimus toteutettiin haastattelututkimuksena ja se sisälsi myös osallistavan tehtävän. Tutkimuksen aineisto kerättiin toukokuussa 2016. Haastatteluja oli kuusi ja haastateltavia oppilaita yhteensä 12.
Materiaalista eriteltiin neljä teemaa: osallisuutta mahdollistavat tekijät, osallisuutta heikentävät tekijät, osallistumisen ehdot ja kuinka osallisuutta voidaan edistää. Oppilaiden osallisuutta mahdollisti koulun osallisuustoiminnassa mukana oleminen. Heikko ryhmähenki ja arvostelun pelko heikensivät osallisuutta. Oppilaat asettivat osallistumiselle kuitenkin ehtoja, esimerkiksi tukioppilaan voi heidän mielestään erottaa toiminnasta, jos hän ei hoida tehtäviään kunnolla. Osallisuutta edistäviksi keinoiksi mainittiin opettajien ja oppilaiden parempi yhteistyö, parempi luokkahenki ja reitit palautteen antamiseksi opettajille.
Opinnäytetyötä hyödynnetään osallisuuden kehittämisessä Pertunmaan Yhtenäiskoululla. Keinoja oppilaiden kuulemiseen tulee kehittää, jotta heidän osallisuuttaan saadaan vahvistettua.
Opinnäytetyö on tutkimuksellinen kehittämistyö. Tutkimus toteutettiin haastattelututkimuksena ja se sisälsi myös osallistavan tehtävän. Tutkimuksen aineisto kerättiin toukokuussa 2016. Haastatteluja oli kuusi ja haastateltavia oppilaita yhteensä 12.
Materiaalista eriteltiin neljä teemaa: osallisuutta mahdollistavat tekijät, osallisuutta heikentävät tekijät, osallistumisen ehdot ja kuinka osallisuutta voidaan edistää. Oppilaiden osallisuutta mahdollisti koulun osallisuustoiminnassa mukana oleminen. Heikko ryhmähenki ja arvostelun pelko heikensivät osallisuutta. Oppilaat asettivat osallistumiselle kuitenkin ehtoja, esimerkiksi tukioppilaan voi heidän mielestään erottaa toiminnasta, jos hän ei hoida tehtäviään kunnolla. Osallisuutta edistäviksi keinoiksi mainittiin opettajien ja oppilaiden parempi yhteistyö, parempi luokkahenki ja reitit palautteen antamiseksi opettajille.
Opinnäytetyötä hyödynnetään osallisuuden kehittämisessä Pertunmaan Yhtenäiskoululla. Keinoja oppilaiden kuulemiseen tulee kehittää, jotta heidän osallisuuttaan saadaan vahvistettua.