Verkkokaupan konseptointi palvelumuotoilun keinoin : Verkkokauppa Sisukas
Karjalainen, Essi (2017)
Karjalainen, Essi
Lahden ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060212167
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060212167
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee verkkokaupan konseptointia palvelumuotoilun keinoin. Opinnäytetyön tavoitteena oli konseptoida verkkokauppa, joka on suunnattu ulkosuomalaisille, jotka asuvat lähinnä Alankomaissa tai sen naapurimaissa. Myynnissä on suomalaisille tuttuja ruokia, joita ei ulkomailla asuttaessa ole välttämättä saatavilla.
Tietoperusta koostui kahdesta eri osiosta, joista ensimmäisessä käsiteltiin verkkokauppaa, sen historiaa, nykytilannetta, tulevaisuutta sekä sen perustamista. Toinen osa käsitteli brändäämistä ja siihen liittyviä aiheita, kuten sen historia, mitä se on nykyään, sen tulevaisuuden mahdollisuuksia sekä kuinka brändätään. Työkaluina työssäni käytin palvelumuotoilun työkaluista benchmarkkausta, asiakasprofilointia sekä työpajaa. Asiakasprofilointi auttoi havainnoimaan verkkokaupan todellisia käyttäjiä sekä heidän ostokäyttäytymistään. Benchmarkkauksen avulla saatiin hyvä kuva kilpailijoista.
Tuloksena syntyi kolmen verkkokaupan benchmarkkaus, kolme asiakasprofiilia, sekä työpaja. Kolmen eri kilpailijan benchmarkkaus tuotti arvokasta lisätietoa ja kolme eri asiakasprofiilia kuvaa verkkokaupan asiakkaita ja heidän maailmaansa. Toiminnallisessa osuudessa työpajan ensimmäisessä osassa käytiin osallistujien kesken ryhmähaastattelu ja sen jälkeen toisessa osassa oli kommentointiosuus verkkokaupan raakaversiosta. Näiden tietojen sekä tietopohjasta kerättyjen tietojen pohjalta tuloksena syntyi käyttäjälähtöisen verkkokaupan konsepti.
Tietoperusta koostui kahdesta eri osiosta, joista ensimmäisessä käsiteltiin verkkokauppaa, sen historiaa, nykytilannetta, tulevaisuutta sekä sen perustamista. Toinen osa käsitteli brändäämistä ja siihen liittyviä aiheita, kuten sen historia, mitä se on nykyään, sen tulevaisuuden mahdollisuuksia sekä kuinka brändätään. Työkaluina työssäni käytin palvelumuotoilun työkaluista benchmarkkausta, asiakasprofilointia sekä työpajaa. Asiakasprofilointi auttoi havainnoimaan verkkokaupan todellisia käyttäjiä sekä heidän ostokäyttäytymistään. Benchmarkkauksen avulla saatiin hyvä kuva kilpailijoista.
Tuloksena syntyi kolmen verkkokaupan benchmarkkaus, kolme asiakasprofiilia, sekä työpaja. Kolmen eri kilpailijan benchmarkkaus tuotti arvokasta lisätietoa ja kolme eri asiakasprofiilia kuvaa verkkokaupan asiakkaita ja heidän maailmaansa. Toiminnallisessa osuudessa työpajan ensimmäisessä osassa käytiin osallistujien kesken ryhmähaastattelu ja sen jälkeen toisessa osassa oli kommentointiosuus verkkokaupan raakaversiosta. Näiden tietojen sekä tietopohjasta kerättyjen tietojen pohjalta tuloksena syntyi käyttäjälähtöisen verkkokaupan konsepti.