Jäljitettävyysprojektin tuomat muutokset ja niiden hallinta puheohjatussa keräilyssä
Ahola, Toni (2017)
Ahola, Toni
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060212112
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060212112
Tiivistelmä
Opinnäytetyön taustalla oli Valio Oy:llä käynnissä ollut jäljitettävyysprojekti, jonka tavoitteena oli saavuttaa täydellinen jäljitettävyys kaikissa Valio Oy:n varastoissa. Opinnäytetyön tarkastelun kohteena olivat ensimmäisen vaiheen tuomat muutokset Valio Oy:n Jyväskylän toimipisteessä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia jäljitettävyysprojektin tuomien muutoksien vaikutuksia ja sitä, kuinka muutosta hallitaan jäljitettävyyden käyttöönottoprojektissa puhekeräilyn osalta. Tarkasteltavaksi prosessiksi valikoitui siis puheohjattu keräily ja siihen liittyvät tukitoiminnot, kuten vastaanoton toiminta tuotetäydennysten käsittelyn osalta, varastosaldojen hallinta puhekeräilyn tuotteille sekä itse asiakastilausten keräily omilta tuotepaikoiltaan.
Tutkimus oli otteeltaan kvalitatiivinen tapaustutkimus. Tutkimusosa koostui kokonaisuudessaan kolmesta eri osasta ja kolmen erilaisen menetelmän hyödyntämisestä. Jäljitettävyysmuutosta havainnollistettiin prosessin mallintamisen avulla. Muutoksen hallintaan liittyen tehtiin puhekeräilyn työntekijöille haastatteluja (N=9). Tämän lisäksi tehtiin omaa havainnointia muutoksen hyväksyntätesteissä liittyen muutoksen suunnitteluun.
Tutkimuksen tuloksena saatiin tarkat prosessikuvaukset jäljitettävyyden nykytilasta ja muutoksen jälkeisestä tilasta. Näiden kuvioiden avulla havainnollistettiin muutoksen kohtia, jotka vaativat huomiota ja joissa saattaa esiintyä ongelmia. Haastattelujen pohjalta kehityskohteita muutoksen hallinnassa löytyi tiedon kulkuun liittyen.
Opinnäyte antoi tukea jäljitettävyysprojektin läpiviemiseen ja sitä voidaan hyödyntää projektin myöhemmässä vaiheessa, johon liittyy lavapaikanhallinnan käyttöönotto.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia jäljitettävyysprojektin tuomien muutoksien vaikutuksia ja sitä, kuinka muutosta hallitaan jäljitettävyyden käyttöönottoprojektissa puhekeräilyn osalta. Tarkasteltavaksi prosessiksi valikoitui siis puheohjattu keräily ja siihen liittyvät tukitoiminnot, kuten vastaanoton toiminta tuotetäydennysten käsittelyn osalta, varastosaldojen hallinta puhekeräilyn tuotteille sekä itse asiakastilausten keräily omilta tuotepaikoiltaan.
Tutkimus oli otteeltaan kvalitatiivinen tapaustutkimus. Tutkimusosa koostui kokonaisuudessaan kolmesta eri osasta ja kolmen erilaisen menetelmän hyödyntämisestä. Jäljitettävyysmuutosta havainnollistettiin prosessin mallintamisen avulla. Muutoksen hallintaan liittyen tehtiin puhekeräilyn työntekijöille haastatteluja (N=9). Tämän lisäksi tehtiin omaa havainnointia muutoksen hyväksyntätesteissä liittyen muutoksen suunnitteluun.
Tutkimuksen tuloksena saatiin tarkat prosessikuvaukset jäljitettävyyden nykytilasta ja muutoksen jälkeisestä tilasta. Näiden kuvioiden avulla havainnollistettiin muutoksen kohtia, jotka vaativat huomiota ja joissa saattaa esiintyä ongelmia. Haastattelujen pohjalta kehityskohteita muutoksen hallinnassa löytyi tiedon kulkuun liittyen.
Opinnäyte antoi tukea jäljitettävyysprojektin läpiviemiseen ja sitä voidaan hyödyntää projektin myöhemmässä vaiheessa, johon liittyy lavapaikanhallinnan käyttöönotto.