Asiakassuhde, kannattaminen ja kuluttaminen urheilutapahtumissa
Karvinen, Harri (2017)
Karvinen, Harri
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060212085
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060212085
Tiivistelmä
Urheilutapahtumiin osallistumisesta on tullut suosittua ajanvietettä kuluttajille. Urheilutapahtuma koostuu yhteisestä kokemuksesta ja juhlimisesta, toisaalta myös yksilöiden oman identiteetin rakentamista ja oman itsetunnon vahvistamisesta. Urheilutapahtumien asiakkaita on usein pidetty vain pääsylipun ostavana yleisönä, jotka tulevat tilaisuuksiin ihailemaan urheilevien pelaajien taidokkuutta.
Opinnäytetyön tarkoituksena on tuoda Tapparalle uutta näkemystä asiakkaista ja heidän tarpeistaan.
Tässä opinnäytetyössä on tutkittu urheiluasiakkaiden asiakaskokemusta, asiakasuskollisuutta ja kulutustottumuksia. Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä ovat asiakkuus- ja elämysasiakkuustutkimukset. Tutkimuksen aineisto on hankittu sähköisellä kyselylomakkeella. Vastaajia tutkimuksella oli kaikkiaan 766. Kyselyllä selvitettiin erilaisia taustamuuttujia, rahankäyttöä, kulutustottumuksia, seuran viestintää, asiakasuskollisuutta sekä asiakaskokemusta. Kyselyaineisto analysoitiin kvantitatiivisesti ja osin tilastollisin menetelmin käyttäen SPSS-ohjelmaa. Tulosten analysoinnin perusteella Tapparalle laadittiin muutamia ehdotuksia eri asiakastyyppien huomioimiseksi.
Opinnäytetyön tarkoituksena on tuoda Tapparalle uutta näkemystä asiakkaista ja heidän tarpeistaan.
Tässä opinnäytetyössä on tutkittu urheiluasiakkaiden asiakaskokemusta, asiakasuskollisuutta ja kulutustottumuksia. Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä ovat asiakkuus- ja elämysasiakkuustutkimukset. Tutkimuksen aineisto on hankittu sähköisellä kyselylomakkeella. Vastaajia tutkimuksella oli kaikkiaan 766. Kyselyllä selvitettiin erilaisia taustamuuttujia, rahankäyttöä, kulutustottumuksia, seuran viestintää, asiakasuskollisuutta sekä asiakaskokemusta. Kyselyaineisto analysoitiin kvantitatiivisesti ja osin tilastollisin menetelmin käyttäen SPSS-ohjelmaa. Tulosten analysoinnin perusteella Tapparalle laadittiin muutamia ehdotuksia eri asiakastyyppien huomioimiseksi.