Proseduraalinen pelikenttien luonti
Sivonen, Eero (2017)
Sivonen, Eero
Oulun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060212082
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060212082
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutustuttiin proseduraalisen generoinnin (procedural generation) erilaisiin menetelmiin ja niiden käyttöön pelinkehityksessä. Tämän tutkimuksen pohjalta ohjelmoitiin toimiva proseduraalisen generoinnin esimerkki Unityssä, jonka tarkoituksena oli tehdä pelien kentiksi sopivia luolastoja. Opinnäytetyö lähti omasta kiinnostuksesta aiheeseen, eikä kyseessä ole siis toimeksianto.
Aineistoina käytettiin erilaisia digitaalisia lähteitä, joista tärkeimpänä proseduraaliseen generointiin jakautuvat aineistot.
Opinnäytetyöllä saavutettiin laajempi ymmärrys proseduraalisesta generoinnista pelinkehityksessä ja tuotettiin esimerkki proseduraalisesta pelikenttien generoinnista Unityssä. Unityssä toimivaa esimerkkiä voisi jatkokehittää monipuolisemmaksi ja parantaa sen muutamia ongelmallisia puolia. Opinnäytetyötä voi hyödyntää kaikki proseduraalisesta generoinnista tai sovelluskehitykseen liittyvistä menetelmistä kiinnostuneet.
Aineistoina käytettiin erilaisia digitaalisia lähteitä, joista tärkeimpänä proseduraaliseen generointiin jakautuvat aineistot.
Opinnäytetyöllä saavutettiin laajempi ymmärrys proseduraalisesta generoinnista pelinkehityksessä ja tuotettiin esimerkki proseduraalisesta pelikenttien generoinnista Unityssä. Unityssä toimivaa esimerkkiä voisi jatkokehittää monipuolisemmaksi ja parantaa sen muutamia ongelmallisia puolia. Opinnäytetyötä voi hyödyntää kaikki proseduraalisesta generoinnista tai sovelluskehitykseen liittyvistä menetelmistä kiinnostuneet.