Kohti vaikuttavia hankintoja : Kuntouttavan työtoiminnan hankintamenettelyn muutos ostopalveluista kilpailutukseen
Lähteelä, Hanna (2017)
Lähteelä, Hanna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060212063
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060212063
Tiivistelmä
Palveluhankintojen vaikuttavuus ja sen mittaaminen ovat entistä keskeisempi osa julkisia palveluhankintoja. Vaikuttavuutta voidaan lähestyä sekä palveluita käyttävän asiakkaan näkökulmasta, että talouden näkökulmasta. Myös julkisten hankintojen kokonaisuudella on merkittävä potentiaali vaikuttaa työllisyyteen sosiaalisten kriteeristöjen kautta, jotka liittyvät yleisimmin työvoimaintensiivisiin hankintoihin.
Hankintamenettelyn muutosprosessi käynnistyi alkuvuonna 2016. Menettelyn muutoksen taustalla olivat aikaisemmin käytössä olleet ostopalvelusopimukset, joiden toteutustapa ei ollut hankintalainsäädännön mukainen. Muutoksen tavoitteena oli luoda uudentyyppinen palvelukokonaisuus kuntouttavan työtoiminnan asiakkaille. Asiakkaiden palvelutarpeet ovat tänä päivänä hyvin moninaiset ja palveluihin ohjautuvuus tapahtuu hyvinkin moninaisista elämäntilanteista ja tarpeista. Lähtökohtana palveluiden muotoilulle on ollut luoda palvelukokonaisuudet, joiden kautta voidaan palvella työnhakija-asiakkaita entistä tavoitteellisemmin sekä vastata heidän palvelutarpeeseensa oikea-aikaisesti ja vaikuttavasti. Kehittämisprosessi toteutettiin palvelumuotoilun sekä osallistavan kehittämisen keinoin.
Hankintamenettelyn valinnan tueksi on tehty laajaa esiselvitystä niin valtakunnallisista menettelytavoista, että uuden hankintalain mukaisista menettelytapavaihtoehdoista. Kuntouttavan työtoiminnan hankintamenettely tullaan järjestämään uudenlaisella kaksivaiheisella tavalla. Kannusteisiin perustuva hankintamalli ei ole tähän mennessä ollut kuntouttavan työtoiminnan palveluissa kovinkaan laajamittaisesti käytössä. Kannusteisiin sidottu malli tuottaa oletusarvoisesti laadukkaampaa sekä kustannustehokkaampaa palvelua ja ennen kaikkea henkilöasiakkaan tilanteeseen positiivisesti vaikuttavaa palvelua.
Hankintamenettelyn muutosprosessi käynnistyi alkuvuonna 2016. Menettelyn muutoksen taustalla olivat aikaisemmin käytössä olleet ostopalvelusopimukset, joiden toteutustapa ei ollut hankintalainsäädännön mukainen. Muutoksen tavoitteena oli luoda uudentyyppinen palvelukokonaisuus kuntouttavan työtoiminnan asiakkaille. Asiakkaiden palvelutarpeet ovat tänä päivänä hyvin moninaiset ja palveluihin ohjautuvuus tapahtuu hyvinkin moninaisista elämäntilanteista ja tarpeista. Lähtökohtana palveluiden muotoilulle on ollut luoda palvelukokonaisuudet, joiden kautta voidaan palvella työnhakija-asiakkaita entistä tavoitteellisemmin sekä vastata heidän palvelutarpeeseensa oikea-aikaisesti ja vaikuttavasti. Kehittämisprosessi toteutettiin palvelumuotoilun sekä osallistavan kehittämisen keinoin.
Hankintamenettelyn valinnan tueksi on tehty laajaa esiselvitystä niin valtakunnallisista menettelytavoista, että uuden hankintalain mukaisista menettelytapavaihtoehdoista. Kuntouttavan työtoiminnan hankintamenettely tullaan järjestämään uudenlaisella kaksivaiheisella tavalla. Kannusteisiin perustuva hankintamalli ei ole tähän mennessä ollut kuntouttavan työtoiminnan palveluissa kovinkaan laajamittaisesti käytössä. Kannusteisiin sidottu malli tuottaa oletusarvoisesti laadukkaampaa sekä kustannustehokkaampaa palvelua ja ennen kaikkea henkilöasiakkaan tilanteeseen positiivisesti vaikuttavaa palvelua.