Lapselle merkityksellisen toiminnan kuvaus kuntoutuksessa äidin ja fysioterapeutin näkökulmasta
Takkinen, Ilona (2017)
Takkinen, Ilona
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060212053
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060212053
Tiivistelmä
Lasten kuntoutuksessa keskeistä on lapsen osallistuminen ja toimijuus hänen omassa toimintaympäristössään. Lapsen mahdollisuudet osallistua ovat kuitenkin vahvasti kytköksissä hänen toimintakykyynsä ja siihen liittyviin mahdollisuuksiin. Lapsen toimijuuden ja osallistumisen vahvistamiseksi lapsen oikeuksien mukaisesti on Lapsen oikeus osallistua omaan kuntoutukseensa (Look) lapsen edun arviointi –hankkeessa kehitetty uusia menetelmiä ja toimintatapoja, joita lapsi, perhe ja ammattilaiset voivat käyttää yhdessä. Lapselle merkityksellisen toiminnan kuvaus on väline, joka vahvistaa lapsen osallistumista kuntoutuksessa ja arjessa. Opinnäytetyön tarkoituksena on kuvata kokemuksia Lapselle merkityksellisen toiminnan kuvaus toimintatavasta ja sen hyödynnettävyydestä fysioterapiassa.
Lapselle merkityksellisen toiminnan kuvaus on Book Creator -sovellusta hyödyntävä toimintatapa, jossa lapsi luo oman sähköisen kirjan hänelle merkityksellisistä arjen toiminnoista. Kuvausta hyödynnetään lapsen kuntoutumisessa. Toimintatapaa koekäyttivät fysioterapeutti ja 8-vuotias lapsi yhdessä vanhempiensa kanssa. Toimintavan kokeilusta toteutettiin teemahaastattelu, joka analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin kautta.
Lapsen vanhemman ja fysioterapeutin kokemusten mukaan Lapselle merkityksellisen toiminnan kuvaus -toimintatavan avulla saatiin esille laaja näkemys lapsen tarpeista, kyvyistä, vahvuuksista sekä mielenkiinnon kohteista. Sähköinen kirja on hyödyllinen silloin, kun lapsen omat kommunikoinnin keinot ovat rajoittuneet. Toimintatavan avulla voidaan auttaa lasta ilmentämään ja sanoittamaan ajatuksia ja tunteita. Lapsen sähköisen kirjan avulla voidaan saada laajempi näkemys lapsen toimijuudesta ja tuoda esiin lapsessa oleva potentiaali. Toimintatapaa voidaan hyödyntää, kun halutaan saada nopeasti kattava kuva siitä, millainen on lapsen persoonallisuus, ketkä ovat hänelle tärkeät ihmiset ja mitkä ovat lapsen mahdollisuudet osallistua hänen omassa toimintaympäristössään. Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää jatkossa lasten kuntoutuksessa ja lapsen toimijuuden ja osallistumisen mahdollisuuksia lisäävässä kehittämistyössä. Oikein käytettynä Lapselle merkityksellisen toiminnan kuvaus -toimintatapaa voidaan hyödyntää lasten kuntoutuksessa vahvistamaan lapsen toimijuutta ja osallistumista.
Lapselle merkityksellisen toiminnan kuvaus on Book Creator -sovellusta hyödyntävä toimintatapa, jossa lapsi luo oman sähköisen kirjan hänelle merkityksellisistä arjen toiminnoista. Kuvausta hyödynnetään lapsen kuntoutumisessa. Toimintatapaa koekäyttivät fysioterapeutti ja 8-vuotias lapsi yhdessä vanhempiensa kanssa. Toimintavan kokeilusta toteutettiin teemahaastattelu, joka analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin kautta.
Lapsen vanhemman ja fysioterapeutin kokemusten mukaan Lapselle merkityksellisen toiminnan kuvaus -toimintatavan avulla saatiin esille laaja näkemys lapsen tarpeista, kyvyistä, vahvuuksista sekä mielenkiinnon kohteista. Sähköinen kirja on hyödyllinen silloin, kun lapsen omat kommunikoinnin keinot ovat rajoittuneet. Toimintatavan avulla voidaan auttaa lasta ilmentämään ja sanoittamaan ajatuksia ja tunteita. Lapsen sähköisen kirjan avulla voidaan saada laajempi näkemys lapsen toimijuudesta ja tuoda esiin lapsessa oleva potentiaali. Toimintatapaa voidaan hyödyntää, kun halutaan saada nopeasti kattava kuva siitä, millainen on lapsen persoonallisuus, ketkä ovat hänelle tärkeät ihmiset ja mitkä ovat lapsen mahdollisuudet osallistua hänen omassa toimintaympäristössään. Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää jatkossa lasten kuntoutuksessa ja lapsen toimijuuden ja osallistumisen mahdollisuuksia lisäävässä kehittämistyössä. Oikein käytettynä Lapselle merkityksellisen toiminnan kuvaus -toimintatapaa voidaan hyödyntää lasten kuntoutuksessa vahvistamaan lapsen toimijuutta ja osallistumista.