Hyvästit tenteille ja luentokalvoille
Ojala, Pekka (2017)
Ojala, Pekka
Oulun ammattikorkeakoulu
2017
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060211990
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060211990
Tiivistelmä
Digitalisaatio ja kansainvälistyminen aiheuttavat muutospaineita suomalaiseen koulutusjärjestelmään. Muutokseen reagointi tarkoittaa opetussuunnitelmien, opetusmenetelmien ja osaamisen arvioinnin kehittämistä. Tekemällä oppiminen yleistyy, kun taas tentteihin perustuva osaamisen osoittaminen ja arviointi vähenevät.
Tenteillä on edelleen vahva asema ja ne ovat käyttökelpoisia tilanteissa, joissa halutaan testata yksilötason osaamista. Tentit ovat kuitenkin ongelmallisia, koska ne usein ohjaavat ulkolukuun aidon oppimisen sijaan. Tutkimusten mukaan harjoitustyöt ja projektityöt ovat opiskelijoille tenttejä mielekkäämpi tapa osaamisen kehittämiseen ja osoittamiseen. Opiskelijat saavat enemmän aikaa ja he oppivat samalla tärkeitä yhteistyö- ja ryhmätyötaitoja. Tietojenkäsittelyn koulutus on esimerkki koulutuksesta, jossa käytännönläheiset, tekemällä oppimiseen perustuvat työt ovat merkittävässä roolissa.
Tentittömyyttä ja luentokalvojen pois jättämistä pilotoitiin syyslukukaudella 2016 Oulun ammattikorkeakoulun kuudella tietojenkäsittelyn koulutusohjelmaan sisältyvällä opintojaksolla. Pilottiin pohjautuvan, kolmeen opintojaksoon kohdistuvan kyselyn perusteella, opiskelijat eivät jää kaipaamaan tenttejä. Opiskelijat olivat kohtalaisen tyytyväisiä siihen, että luentokalvot korvattiin opettajan internetistä löytämillä materiaaleilla. Kyselyyn vastanneista selkeä enemmistö koki opintojaksojen työmäärät ja vaikeustasot sopivina. Myös opiskelijoiden aktivointi ja vastuuttaminen tehtävillä onnistui kyselyn perusteella.
Tenteillä on edelleen vahva asema ja ne ovat käyttökelpoisia tilanteissa, joissa halutaan testata yksilötason osaamista. Tentit ovat kuitenkin ongelmallisia, koska ne usein ohjaavat ulkolukuun aidon oppimisen sijaan. Tutkimusten mukaan harjoitustyöt ja projektityöt ovat opiskelijoille tenttejä mielekkäämpi tapa osaamisen kehittämiseen ja osoittamiseen. Opiskelijat saavat enemmän aikaa ja he oppivat samalla tärkeitä yhteistyö- ja ryhmätyötaitoja. Tietojenkäsittelyn koulutus on esimerkki koulutuksesta, jossa käytännönläheiset, tekemällä oppimiseen perustuvat työt ovat merkittävässä roolissa.
Tentittömyyttä ja luentokalvojen pois jättämistä pilotoitiin syyslukukaudella 2016 Oulun ammattikorkeakoulun kuudella tietojenkäsittelyn koulutusohjelmaan sisältyvällä opintojaksolla. Pilottiin pohjautuvan, kolmeen opintojaksoon kohdistuvan kyselyn perusteella, opiskelijat eivät jää kaipaamaan tenttejä. Opiskelijat olivat kohtalaisen tyytyväisiä siihen, että luentokalvot korvattiin opettajan internetistä löytämillä materiaaleilla. Kyselyyn vastanneista selkeä enemmistö koki opintojaksojen työmäärät ja vaikeustasot sopivina. Myös opiskelijoiden aktivointi ja vastuuttaminen tehtävillä onnistui kyselyn perusteella.