Toimivalta suunnittelutarveratkaisuissa ja poikkeamispäätöksissä Jyväskylässä
Pellinen, Tiina (2017)
Pellinen, Tiina
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060111870
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060111870
Tiivistelmä
Jyväskylässä toimivalta poikkeamispäätöksissä ja suunnittelutarveratkaisuissa on delegoitu kaupunkirakennelautakunnalle. Lautakunta on osittain delegoinut toimivaltaa viranhaltijalle. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten toimivalta olisi tarkoituksenmukaista jakaa kaupunkirakennelautakunnan ja viranhaltijan kesken.
Opinnäytetyössäni tutkin Jyväskylässä vuonna 2016 tehtyjä lupapäätöksiä tarkemmin. Tarkoituksenani oli selvittää niiden avulla, löytyykö hankkeita, joiden osalta olisi tarkoituksenmukaisempaa, että toimivalta lupapäätösten osalta kuuluisi lautakunnan sijasta viranhaltijalle tai että toimivalta kuuluisi viranhaltijan sijasta lautakunnalle.
Työssäni tarkastelin kolmea erilaista vaihtoehtoa toimivallan jakamisen suhteen. Ensimmäisessä vaihtoehdossa tehtäisiin vain muutamia muutoksia, jotka parantavat säännöksiä ja olisivat nykyisten säännösten kanssa samassa linjassa. Toisessa vaihtoehdossa lähtökohtana oli säännösten selkeyttämisen lisäksi vähentää lautakuntaan menevien hakemusten määrää. Kolmannessa vaihtoehdossa toimivalta näiden lupien osalta siirtyisi kokonaan viranhaltijalle.
Tekemäni tarkastelun perusteella paras vaihtoehto toimivallan jakautumiselle olisi vaihtoehto, jonka mukaan suunnittelutarveratkaisuiden osalta toimivalta siirtyisi kokonaan viranhaltijalle ja poikkeamispäätöksissä viranhaltijan toimivaltaa lisätään koskemaan yleiskaavan ehdollista rakentamisrajoitusta, rakennusjärjestyksen kokonaisrakennusoikeutta, ranta-alueen suunnittelutarpeesta poikkeamista myös olemassa olevan rakennuksen laajentamista koskien sekä poikkeamisten myöntämistä asemakaavan asuinrakennusten korttelialuille.
Työn tuloksia voidaan hyödyntää muutettaessa Jyväskylän kaupunkirakennepalveluiden toimintasääntöä.
Opinnäytetyössäni tutkin Jyväskylässä vuonna 2016 tehtyjä lupapäätöksiä tarkemmin. Tarkoituksenani oli selvittää niiden avulla, löytyykö hankkeita, joiden osalta olisi tarkoituksenmukaisempaa, että toimivalta lupapäätösten osalta kuuluisi lautakunnan sijasta viranhaltijalle tai että toimivalta kuuluisi viranhaltijan sijasta lautakunnalle.
Työssäni tarkastelin kolmea erilaista vaihtoehtoa toimivallan jakamisen suhteen. Ensimmäisessä vaihtoehdossa tehtäisiin vain muutamia muutoksia, jotka parantavat säännöksiä ja olisivat nykyisten säännösten kanssa samassa linjassa. Toisessa vaihtoehdossa lähtökohtana oli säännösten selkeyttämisen lisäksi vähentää lautakuntaan menevien hakemusten määrää. Kolmannessa vaihtoehdossa toimivalta näiden lupien osalta siirtyisi kokonaan viranhaltijalle.
Tekemäni tarkastelun perusteella paras vaihtoehto toimivallan jakautumiselle olisi vaihtoehto, jonka mukaan suunnittelutarveratkaisuiden osalta toimivalta siirtyisi kokonaan viranhaltijalle ja poikkeamispäätöksissä viranhaltijan toimivaltaa lisätään koskemaan yleiskaavan ehdollista rakentamisrajoitusta, rakennusjärjestyksen kokonaisrakennusoikeutta, ranta-alueen suunnittelutarpeesta poikkeamista myös olemassa olevan rakennuksen laajentamista koskien sekä poikkeamisten myöntämistä asemakaavan asuinrakennusten korttelialuille.
Työn tuloksia voidaan hyödyntää muutettaessa Jyväskylän kaupunkirakennepalveluiden toimintasääntöä.