Tukiportaalin käytettävyyden määrittely ja suunnittelu
Berg, Eetu (2017)
Berg, Eetu
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060111822
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060111822
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin Protacon Solutions Oy:lle ja sen tavoitteena oli määrittää sekä suunnitella tukipalveluille tulevan tukiportaalin käyttöliittymä. Toteutuksessa haluttiin huomioida erityisesti käytettävyys sekä varmistaa, että tukiportaalin käyttäminen on mahdollisimman helppoa ja yksinkertaista loppukäyttäjälle.
Ennen varsinaisen käyttöliittymän toteuttamista selvitettiin uusimpien käytettävyyden suunnitteluun ja testaamiseen käytettävien menetelmien etuja sekä pyrittiin löytämään toteutukseen parhaiten sopivat työkalut käyttöliittymän näyttöjen toteuttamiseen. Käytettävyyden suunnittelun tukena käytettiin Googlen Material Design -ohjeistusta, joka on avoin kaikille käyttöliittymäsuunnittelusta kiinnostuneille ja tarjoaa kattavan ohjeistuksen käyttäjälähtöiseen sovelluskehitykseen.
Työssä toteutettiin selvitettyjen tietojen ja menetelmien pohjalta valmiita näyttöjä käyttöliittymästä. Toteutettuja näyttöjä muokattiin yrityksen sisäisen katselmoinnista sekä testaamisesta saadun palautteen perusteella. Sisäisellä testaamisella pyrittiin parantamaan käyttöliittymän käytettävyyttä jo ennen varsinaista asiakaskäyttöä.
Käyttöliittymäsuunnitteluun tarkoitettujen työkalujen valinta tehtiin käytetyimpien työkalujen joukosta. Valintaperusteina olivat tarkoituksenmukaisuus sekä sovelluksen helppokäyttöisyys. Käyttöliittymäsuunnitteluun valittiin työkaluksi Affinity Designer, jolla käyttöliittymän näytöt toteutettiin.
Käyttöliittymän näytöt toteutettiin käytettävyys pääasiallisena lähtökohtana. Valmiita näyttöjä toteutettiin 22 kappaletta ja niiden perusteella lähdettiin toteuttamaan asiakaskäyttöön tulevaa demoversiota osana tukiportaalin jatkokehitystä.
Ennen varsinaisen käyttöliittymän toteuttamista selvitettiin uusimpien käytettävyyden suunnitteluun ja testaamiseen käytettävien menetelmien etuja sekä pyrittiin löytämään toteutukseen parhaiten sopivat työkalut käyttöliittymän näyttöjen toteuttamiseen. Käytettävyyden suunnittelun tukena käytettiin Googlen Material Design -ohjeistusta, joka on avoin kaikille käyttöliittymäsuunnittelusta kiinnostuneille ja tarjoaa kattavan ohjeistuksen käyttäjälähtöiseen sovelluskehitykseen.
Työssä toteutettiin selvitettyjen tietojen ja menetelmien pohjalta valmiita näyttöjä käyttöliittymästä. Toteutettuja näyttöjä muokattiin yrityksen sisäisen katselmoinnista sekä testaamisesta saadun palautteen perusteella. Sisäisellä testaamisella pyrittiin parantamaan käyttöliittymän käytettävyyttä jo ennen varsinaista asiakaskäyttöä.
Käyttöliittymäsuunnitteluun tarkoitettujen työkalujen valinta tehtiin käytetyimpien työkalujen joukosta. Valintaperusteina olivat tarkoituksenmukaisuus sekä sovelluksen helppokäyttöisyys. Käyttöliittymäsuunnitteluun valittiin työkaluksi Affinity Designer, jolla käyttöliittymän näytöt toteutettiin.
Käyttöliittymän näytöt toteutettiin käytettävyys pääasiallisena lähtökohtana. Valmiita näyttöjä toteutettiin 22 kappaletta ja niiden perusteella lähdettiin toteuttamaan asiakaskäyttöön tulevaa demoversiota osana tukiportaalin jatkokehitystä.