Työhyvinvoinnin nykytila ja kehittäminen toimipisteessä X
Vikman, Jasmine; Hiltunen, Sami (2017)
Vikman, Jasmine
Hiltunen, Sami
Lahden ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060111704
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060111704
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tutkia työntekijöiden kokemusta työhyvinvoinnin tilasta toimipisteessä X. Tavoitteena on selvittää yrityksen yhden toimipisteen työhyvinvoinnintilaa työntekijöiden teemahaastatteluilla. Tämän lisäksi perehdytään siihen mitkä ovat työhyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä sekä miten työhyvinvointia voidaan tarvittaessa kehittää. Tavoitteena on tuottaa tietoa toimipisteen työhyvinvoinnin nykytilasta, jonka avulla on mahdollista kehittää työhyvinvointia eteenpäin.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään työhyvinvoinnin käsitteitä, työhyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä sekä työhyvinvoinnin malleja.
Tutkimus suoritettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja se koostui yritys X:n toimipisteen X myyjille järjestetyistä teemahaastatteluista. Haastattelujen pohjalta on tehty yhteenveto työhyvinvoinnin nykytilasta. Esiin on tuotu niin positiivisia kuin kehittämistä kaipaavia asioita, jotka tulivat ilmi haastatteluissa. Näiden perusteella on tuotettu kehitysehdotuksia työhyvinvoinnin parantamiseksi ja ylläpitämiseksi.
Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että positiivisesti työyhteisön työhyvinvointiin vaikuttavat etenkin toimipisteen hyvä tiimihenki sekä hyvä esimiestyö.
Kehittämisen kohteina erityisesti esiin nousivat palautteen saaminen, toimipisteen vastuualueiden jakoon liittyvät haasteet sekä koulutukseen liittyvät toiveet.
Tutkimus antaa varsin laajan ja kattavan myyntihenkilöstöä koskevan analyysin tutkimuksen kohteena olleen toimipisteen työhyvinvoinnin nykytilasta. Analyysin perusteella on mahdollisuus parantaa työhyvinvoinnin kokemusta entisestään.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään työhyvinvoinnin käsitteitä, työhyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä sekä työhyvinvoinnin malleja.
Tutkimus suoritettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja se koostui yritys X:n toimipisteen X myyjille järjestetyistä teemahaastatteluista. Haastattelujen pohjalta on tehty yhteenveto työhyvinvoinnin nykytilasta. Esiin on tuotu niin positiivisia kuin kehittämistä kaipaavia asioita, jotka tulivat ilmi haastatteluissa. Näiden perusteella on tuotettu kehitysehdotuksia työhyvinvoinnin parantamiseksi ja ylläpitämiseksi.
Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että positiivisesti työyhteisön työhyvinvointiin vaikuttavat etenkin toimipisteen hyvä tiimihenki sekä hyvä esimiestyö.
Kehittämisen kohteina erityisesti esiin nousivat palautteen saaminen, toimipisteen vastuualueiden jakoon liittyvät haasteet sekä koulutukseen liittyvät toiveet.
Tutkimus antaa varsin laajan ja kattavan myyntihenkilöstöä koskevan analyysin tutkimuksen kohteena olleen toimipisteen työhyvinvoinnin nykytilasta. Analyysin perusteella on mahdollisuus parantaa työhyvinvoinnin kokemusta entisestään.