Virtuaalioppiminen: vuorovaikutusmallin kehittäminen virtuaalitiimien yhteistyöhön
Matilainen, Henrik (2017)
Matilainen, Henrik
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060111664
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060111664
Tiivistelmä
Kehittämistyön toimeksiantajana oli Laurea Ammattikorkeakoulu. Työllä pyrittiin kartoittamaan ja ymmärtämään opiskelijoiden virtuaalioppimisen tarpeita ja valmiuksia. Sen tavoitteena oli kehittää opettajille konsepti, jota he voivat hyödyntää opiskelijoiden virtuaalisen vuorovaikutuksen rakentamisessa ja lisäämisessä virtuaaliopintojaksoilla. Tällä pyritään siihen, että opiskelijoiden välinen vuorovaikutus on virtuaaliopintojaksoilla sitoutuneempaa, säännöllisempää, aktiivisempaan, rehellisempää ja yhteisöllisempää.
Kehittämistyön tietoperusta muodostettiin hajautetun tiimityön ja virtuaalioppimisen väitöskirjojen pohjalta. Sitä täydennettiin kansainvälisillä tieteellisillä artikkeleilla ja alan kirjallisuudella. Aihetta lähestyttiin seuraavien käsitteiden avulla: yhteisöllinen oppiminen, virtuaalioppiminen, hajautettu tiimityö ja virtuaalinen vuorovaikutus.
Tutkimusongelmana oli kysymys, miten virtuaalinen vuorovaikutus tulee rakentaa virtuaaliopintoihin. Ongelmaa lähestyttiin opiskelijan näkökulmasta. Aineisto kerättiin 11 teemahaastattelulla ja virtuaalisesti niin viidellä ideointityöpajalla kuin yhdellä testaustyöpajalla. Kehittämistyöhön osallistui yhteensä 26 ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon opiskelijaa. Aineistot analysoitiin laadullisella sisällönanalyysillä hyödyntämällä teemoittelua.
Tutkimustuloksena voidaan todeta, että opiskelijoiden tiedot ja valmiudet virtuaalioppimiseen niin tiedollisesti kuin taidollisesti eivät ole vahvat suhteessa virtuaalioppimisen ja toiminnan vaatimuksiin, mikä aiheuttanee mm. sen, että vuorovaikutus virtuaaliopintojaksoilla jäänee heikolle tasolle. Opiskelijoiden ajatukset virtuaaliopetuksen toteuttamisesta noudattavat lähes poikkeuksetta jo tiedettyjä virtuaaliopetuksen malleja ja mahdollisuuksia. Erityisesti ne opiskelijat, joilla on syvällinen virtuaaliosaaminen, toivovat yhä enemmän kasvokkaista kohtaamista virtuaaliympäristössä ja yhteisöllisempää vuorovaikutusta virtuaaliopintoihin.
Tulosten perusteella kehitettiin opettajille konsepti, joka muodostuu ja koostuu yhteensä kuudesta dokumentista. Dokumenttien avulla opettaja voi virtuaaliopintojaksolla ohjata opiskelijoita yhä paremmin niin esittäytymään ja tiimiytymään kuin rakentamaan tietoa yhteisöllisesti, kun virtuaaliopintojaksolla opiskelijoiden vuorovaikutus on oppimisen ydintä. Kehittämistyön tuloksia voidaan pitää luotettavina.
Kehittämistyön konseptin sisältämiä dokumentteja on mahdollista hyödyntää virtuaaliopetuksen eri vaiheissa ja eri tutkintoasteilla. Konseptin periaatteet ovat integroitavissa myös tavanomaiseen lähiopetukseen perustuviin toteutuksiin.
Kehittämistyön johtopäätöksinä voidaan todeta, että virtuaalinen vuorovaikutus virtuaaliopintojaksolla on riippuvainen niin toisten tuntemisen, teknisten valintojen kuin tiimiytymisen onnistumisen kanssa. Näihin asioihin tulee opettajien kiinnittää huomiota virtuaaliopintojaksoilla ohjauksessaan. Edellisen lisäksi voidaan todeta, että vuorovaikutukseen tukeutuva virtuaaliopetus on vain osittain ajasta vapaata oppimista.
Jatkokehittämisehdotuksista Laurean ammattikorkeakoululle tärkeimpänä on, että Laurean tulisi lisätä tarjontaan opintojakso, joka valmentaa opiskelijat ensisijaisesti työelämän virtuaalitoimintaympäristön ja -osaamisen vaatimuksiin eri näkökulmista tarkasteltuna ja toissijaisesti myöhemmillä virtuaaliopintojaksoilla toimimiseen.
Kehittämistyön tietoperusta muodostettiin hajautetun tiimityön ja virtuaalioppimisen väitöskirjojen pohjalta. Sitä täydennettiin kansainvälisillä tieteellisillä artikkeleilla ja alan kirjallisuudella. Aihetta lähestyttiin seuraavien käsitteiden avulla: yhteisöllinen oppiminen, virtuaalioppiminen, hajautettu tiimityö ja virtuaalinen vuorovaikutus.
Tutkimusongelmana oli kysymys, miten virtuaalinen vuorovaikutus tulee rakentaa virtuaaliopintoihin. Ongelmaa lähestyttiin opiskelijan näkökulmasta. Aineisto kerättiin 11 teemahaastattelulla ja virtuaalisesti niin viidellä ideointityöpajalla kuin yhdellä testaustyöpajalla. Kehittämistyöhön osallistui yhteensä 26 ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon opiskelijaa. Aineistot analysoitiin laadullisella sisällönanalyysillä hyödyntämällä teemoittelua.
Tutkimustuloksena voidaan todeta, että opiskelijoiden tiedot ja valmiudet virtuaalioppimiseen niin tiedollisesti kuin taidollisesti eivät ole vahvat suhteessa virtuaalioppimisen ja toiminnan vaatimuksiin, mikä aiheuttanee mm. sen, että vuorovaikutus virtuaaliopintojaksoilla jäänee heikolle tasolle. Opiskelijoiden ajatukset virtuaaliopetuksen toteuttamisesta noudattavat lähes poikkeuksetta jo tiedettyjä virtuaaliopetuksen malleja ja mahdollisuuksia. Erityisesti ne opiskelijat, joilla on syvällinen virtuaaliosaaminen, toivovat yhä enemmän kasvokkaista kohtaamista virtuaaliympäristössä ja yhteisöllisempää vuorovaikutusta virtuaaliopintoihin.
Tulosten perusteella kehitettiin opettajille konsepti, joka muodostuu ja koostuu yhteensä kuudesta dokumentista. Dokumenttien avulla opettaja voi virtuaaliopintojaksolla ohjata opiskelijoita yhä paremmin niin esittäytymään ja tiimiytymään kuin rakentamaan tietoa yhteisöllisesti, kun virtuaaliopintojaksolla opiskelijoiden vuorovaikutus on oppimisen ydintä. Kehittämistyön tuloksia voidaan pitää luotettavina.
Kehittämistyön konseptin sisältämiä dokumentteja on mahdollista hyödyntää virtuaaliopetuksen eri vaiheissa ja eri tutkintoasteilla. Konseptin periaatteet ovat integroitavissa myös tavanomaiseen lähiopetukseen perustuviin toteutuksiin.
Kehittämistyön johtopäätöksinä voidaan todeta, että virtuaalinen vuorovaikutus virtuaaliopintojaksolla on riippuvainen niin toisten tuntemisen, teknisten valintojen kuin tiimiytymisen onnistumisen kanssa. Näihin asioihin tulee opettajien kiinnittää huomiota virtuaaliopintojaksoilla ohjauksessaan. Edellisen lisäksi voidaan todeta, että vuorovaikutukseen tukeutuva virtuaaliopetus on vain osittain ajasta vapaata oppimista.
Jatkokehittämisehdotuksista Laurean ammattikorkeakoululle tärkeimpänä on, että Laurean tulisi lisätä tarjontaan opintojakso, joka valmentaa opiskelijat ensisijaisesti työelämän virtuaalitoimintaympäristön ja -osaamisen vaatimuksiin eri näkökulmista tarkasteltuna ja toissijaisesti myöhemmillä virtuaaliopintojaksoilla toimimiseen.