Tapahtumatuotannot opiskelijaprojekteina
Laaksonen, Jaana (2017)
Laaksonen, Jaana
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017053111525
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017053111525
Tiivistelmä
Tämän kehittämistehtävän tekijä toimii opettajana Haaga-Helia ammattikorkeakoulun Porvoon yksikössä, jonka opiskelijat tuottavat opiskeluprojekteinaan tapahtumatuotantoja ulkoisille asiakkaille. Kehittämistyö lähti tarpeesta luoda opiskelijatöinä toteutettaville tapahtumatuotannoille yhtenäinen malli ja prosessikuvaus, jonka mukaan voisi yhtenäistää eri koulutusohjelmien ja lukukausien toteutuksia.
Tapahtumille ja palveluille on kehittämistyössä haluttu luoda selkeät kuvaukset, toimintamallit sekä laadulliset kriteerit sisäiseen käyttöön, tavoitteena helpottaa opiskelijaprojekteina toteutettavien tapahtumien tuotantoa, kaupallistamista ja hallinnointia. Lisäksi tapahtumatuotannon prosesseihin on määritelty työvälinevalikoima helpottamaan ja ohjaamaan suunnittelua. Tapahtumien markkinointi ja hinnoittelu on jätetty tämän kehittämistyön ulkopuolelle.
Kehittämistyö on toteutettu toimintatutkimuksena ja aineisto on kerätty teemahaastatteluiden, osallistuvan havainnoinnin, dokumenttianalyysin ja kyselyiden avulla. Kehittäminen on tapahtunut iteratiivisena prosessina, jossa kehittäminen etenee perättäisinä sykleinä ja jonka joustavuutensa vuoksi katsotaan sopivaksi erityisesti palveluliiketoiminnan kehittämiseen.
Tietoperustana työssä on käytetty tapahtumatuotannon teorioita, malleja ja prosessikuvauksia. Laatuarvioinnin kehittämiseen on sovellettu palveluliiketoiminnan kriteereitä ja mittareita ja työvälinevalikoimaan palvelumuotoilun metodeita ja työvälineitä.
Kehittämistyön tuotoksina ovat syntyneet tapahtumatuotannon prosessikuvaus, työvälinevalikoima ja laadun arviointikriteerit. Niiden kehittämisessä on pyritty huomioimaan opiskelijaprojekteina toteutettavien tapahtumatuotantojen kaikki osapuolet, asiakkaat, opiskelijat ja ohjaajat.
Kehittämistyön tekijän näkemyksen mukaan työn aiheen, tapahtumatuotannon ja sen opiskelijatoteutusten kaupallistamisen voidaan katsoa olevan ajankohtainen ja merkityksellinen. Tapahtumatuotanto on kasvava osa elämystaloutta ja siihen tarvitaan osaajia, joilla on sekä käytännön harjoitusta että tietopohjaa tapahtumien suunnittelusta, organisoinnista, toteuttamisesta ja hallinnoinnista. Opiskelijoiden tuotantoprojektit herättävät kiinnostusta ja niihin kohdistuu ulkoisia odotuksia, joihin koulutuksen on pystyttävä vastaamaan.
Tapahtumille ja palveluille on kehittämistyössä haluttu luoda selkeät kuvaukset, toimintamallit sekä laadulliset kriteerit sisäiseen käyttöön, tavoitteena helpottaa opiskelijaprojekteina toteutettavien tapahtumien tuotantoa, kaupallistamista ja hallinnointia. Lisäksi tapahtumatuotannon prosesseihin on määritelty työvälinevalikoima helpottamaan ja ohjaamaan suunnittelua. Tapahtumien markkinointi ja hinnoittelu on jätetty tämän kehittämistyön ulkopuolelle.
Kehittämistyö on toteutettu toimintatutkimuksena ja aineisto on kerätty teemahaastatteluiden, osallistuvan havainnoinnin, dokumenttianalyysin ja kyselyiden avulla. Kehittäminen on tapahtunut iteratiivisena prosessina, jossa kehittäminen etenee perättäisinä sykleinä ja jonka joustavuutensa vuoksi katsotaan sopivaksi erityisesti palveluliiketoiminnan kehittämiseen.
Tietoperustana työssä on käytetty tapahtumatuotannon teorioita, malleja ja prosessikuvauksia. Laatuarvioinnin kehittämiseen on sovellettu palveluliiketoiminnan kriteereitä ja mittareita ja työvälinevalikoimaan palvelumuotoilun metodeita ja työvälineitä.
Kehittämistyön tuotoksina ovat syntyneet tapahtumatuotannon prosessikuvaus, työvälinevalikoima ja laadun arviointikriteerit. Niiden kehittämisessä on pyritty huomioimaan opiskelijaprojekteina toteutettavien tapahtumatuotantojen kaikki osapuolet, asiakkaat, opiskelijat ja ohjaajat.
Kehittämistyön tekijän näkemyksen mukaan työn aiheen, tapahtumatuotannon ja sen opiskelijatoteutusten kaupallistamisen voidaan katsoa olevan ajankohtainen ja merkityksellinen. Tapahtumatuotanto on kasvava osa elämystaloutta ja siihen tarvitaan osaajia, joilla on sekä käytännön harjoitusta että tietopohjaa tapahtumien suunnittelusta, organisoinnista, toteuttamisesta ja hallinnoinnista. Opiskelijoiden tuotantoprojektit herättävät kiinnostusta ja niihin kohdistuu ulkoisia odotuksia, joihin koulutuksen on pystyttävä vastaamaan.