Sähkö- ja dieselbussin TCO- ja hiilijalanjälkivertailu Fölin linjalla 1
Lankila, Janne (2017)
Lankila, Janne
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017053111438
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017053111438
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on kuvailla eFÖLI-hankkeen sähköbussiliikennöinnin kulurakennetta ja samalla vertailla sähköbussiliikennöinnin kilpailukykyisyyttä dieselbussiliikennöintiin nähden. eFÖLI-hanke on Turun sisäisen kaupunkiliikenteen linjalla 1 toteutettava täyssähköbussikokeilu, jonka tarkoituksena on kartuttaa tietoa sähköbussien soveltuvuudesta kaupunkiliikennöintiin sekä toimia ensiaskeleena Turun bussiliikenteen sähköistämiselle. Lisäksi työssä esitellään lyhyesti hankkeen vaikutusta linjan 1 liikennöinnin CO2-päästöihin.
Opinnäytetyö on osa laajempaa Turun kaupungin Turun Ammattikorkeakoulu Oy:ltä tilaamaa eFÖLI-hankkeen tutkimuskokonaisuutta.
Tutkimusmenetelmiin lukeutuu linjalla 1 liikennöivien sähkö- ja dieselbussien kulutusmittaukset, eri kuluerien ja hintojen lukeminen mahdollisuuksien mukaan liikennöitsijälle osoitetuista laskuista, sekä busseihin tutkimushanketta varten asennettujen tiedonkeruujärjestelmien datan prosessointi. Lisäksi hyödynnetään asiantuntijalausuntoja bussiliikennöinnin ammattilaisilta, sekä pilottihankkeen tutkimuksen tukeen sitoutuneilta tahoilta.
Tutkimuksen tuloksena saatiin erilaisiin skenaarioihin perustuvia bussien TCO-malleja. Vertailukohteeksi laskettiin kahden eri dieselbusseihin perustuvan liikennöintimallin TCO:t. Päästöjen osalta tuloksissa eritellään eri bussivaihtoehtojen kilometrikohtaiset päästöt, sekä liikennöintimallien kokonaispäästöt vuodessa linjalla 1.
Opinnäytetyö on osa laajempaa Turun kaupungin Turun Ammattikorkeakoulu Oy:ltä tilaamaa eFÖLI-hankkeen tutkimuskokonaisuutta.
Tutkimusmenetelmiin lukeutuu linjalla 1 liikennöivien sähkö- ja dieselbussien kulutusmittaukset, eri kuluerien ja hintojen lukeminen mahdollisuuksien mukaan liikennöitsijälle osoitetuista laskuista, sekä busseihin tutkimushanketta varten asennettujen tiedonkeruujärjestelmien datan prosessointi. Lisäksi hyödynnetään asiantuntijalausuntoja bussiliikennöinnin ammattilaisilta, sekä pilottihankkeen tutkimuksen tukeen sitoutuneilta tahoilta.
Tutkimuksen tuloksena saatiin erilaisiin skenaarioihin perustuvia bussien TCO-malleja. Vertailukohteeksi laskettiin kahden eri dieselbusseihin perustuvan liikennöintimallin TCO:t. Päästöjen osalta tuloksissa eritellään eri bussivaihtoehtojen kilometrikohtaiset päästöt, sekä liikennöintimallien kokonaispäästöt vuodessa linjalla 1.