LÄHIESIMIESTEN TYÖHYVINVOINNIN KEHITTÄMINEN
Simonen, Niina (2017)
Simonen, Niina
Centria-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017053111395
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017053111395
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää ja kehittää peruspalvelukuntayhtymä Kallion lähiesimiesten työhyvinvointia. Tavoitteena oli tuottaa lähiesimiesten työhyvinvointia tukeva toimintamalli opinnäytetyöhön liittyvän kyselyn pohjalta. Mallin tavoitteena on edistää lähiesimiesten työhyvinvointia huomioiden voimavara- ja kuormittavuustekijät. Lähiesimiesten työhyvinvoinnin kehittämisen vaikutukset näkyvät sekä työntekijöiden työhyvinvoinnissa että asiakkaiden saaman palvelun laadussa. Työhyvinvoinnin kehittämisellä on todettu olevan yhteiskuntaa hyödyttäviä tuloksia.
Opinnäytetyön johtamisen näkökulmana oli strateginen johtaminen ja opinnäytetyön toteutunut lähestymistapa oli konstruktiivinen tutkimus. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua kyselyä, joka lähetettiin tutkimuksentekohetkellä lähiesimiestyötä tekeville sekä kaikille vuonna 2016 lähiesimiestyötä tehneille (n=46). Aineistojen analyysimenetelmänä käytettiin aineistolähtöistä sisältöanalyysiä sekä kvantifiointia.
Vastaukset jaettiin voimavara- ja kuormittavuustekijöihin sekä työhyvinvointia lisääviin tekijöihin. Voimavaratekijöiksi vastaajat kokivat seuraavat asiat: muiden esimiesten vertaistuki, avoin ja toimiva yhteistyö, osaava, motivoitunut ja yhteistyökykyinen henkilöstö, organisaation arvostus, oman esimiehen tuki, selkeät ohjeet, koulutus, mielenkiintoinen työ ja henkilökohtaiset voimavarat. Kuormittavuustekijöiksi koettiin henkilöstöjärjestelyt ja henkilöstöjohtamisen erilaiset haasteet, johdon arvostaminen, oman esimiehen tuki, toiminnan ja viestinnän kehittäminen, työn määrä, työn sisältö ja sen kehittäminen. Analysoinnissa huomattiin, että omaan asenteeseen, asiakkaisiin, asukkaisiin ja potilaisiin liittyviä vastauksia oli vain muutama. Näillä on kuitenkin suuri merkitys lähiesimiehen työhyvinvoinnin kehittämisessä, minkä vuoksi ne valittiin myös vaikutustekijöiksi. Opinnäytetyön kehittämisosassa kyselyn tuloksia hyödynnettiin ja tuotettiin lähiesimiesten työhyvinvointimalli.
Opinnäytetyön johtopäätöksenä voidaan todeta, että työhyvinvointimalli tukee kohdeorganisaation henkilöstöstrategiaa. Työhyvinvointimalli otetaan käyttöön opinnäytetyön valmistuttua. Malli on esitetty organisaation johdolle sekä pienelle osalle lähiesimiehiä. Lähiesimiehet ovat tuoneet esiin, että mallissa olevat keinot ovat käytännönläheisiä ja tarpeellisia.
Opinnäytetyön johtamisen näkökulmana oli strateginen johtaminen ja opinnäytetyön toteutunut lähestymistapa oli konstruktiivinen tutkimus. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua kyselyä, joka lähetettiin tutkimuksentekohetkellä lähiesimiestyötä tekeville sekä kaikille vuonna 2016 lähiesimiestyötä tehneille (n=46). Aineistojen analyysimenetelmänä käytettiin aineistolähtöistä sisältöanalyysiä sekä kvantifiointia.
Vastaukset jaettiin voimavara- ja kuormittavuustekijöihin sekä työhyvinvointia lisääviin tekijöihin. Voimavaratekijöiksi vastaajat kokivat seuraavat asiat: muiden esimiesten vertaistuki, avoin ja toimiva yhteistyö, osaava, motivoitunut ja yhteistyökykyinen henkilöstö, organisaation arvostus, oman esimiehen tuki, selkeät ohjeet, koulutus, mielenkiintoinen työ ja henkilökohtaiset voimavarat. Kuormittavuustekijöiksi koettiin henkilöstöjärjestelyt ja henkilöstöjohtamisen erilaiset haasteet, johdon arvostaminen, oman esimiehen tuki, toiminnan ja viestinnän kehittäminen, työn määrä, työn sisältö ja sen kehittäminen. Analysoinnissa huomattiin, että omaan asenteeseen, asiakkaisiin, asukkaisiin ja potilaisiin liittyviä vastauksia oli vain muutama. Näillä on kuitenkin suuri merkitys lähiesimiehen työhyvinvoinnin kehittämisessä, minkä vuoksi ne valittiin myös vaikutustekijöiksi. Opinnäytetyön kehittämisosassa kyselyn tuloksia hyödynnettiin ja tuotettiin lähiesimiesten työhyvinvointimalli.
Opinnäytetyön johtopäätöksenä voidaan todeta, että työhyvinvointimalli tukee kohdeorganisaation henkilöstöstrategiaa. Työhyvinvointimalli otetaan käyttöön opinnäytetyön valmistuttua. Malli on esitetty organisaation johdolle sekä pienelle osalle lähiesimiehiä. Lähiesimiehet ovat tuoneet esiin, että mallissa olevat keinot ovat käytännönläheisiä ja tarpeellisia.