Asiakastyytyväisyystutkimus Kaukovainion kirjastossa
Koskela, Tiina (2017)
Koskela, Tiina
Oulun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017053111319
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017053111319
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on asiakastyytyväisyystutkimus Kaukovainion kirjastossa. Työn tavoitteena oli selvittää, kuinka tyytyväisiä asiakkaat ovat Kaukovainion kirjaston palveluihin, kokoelmiin ja kirjastoon asiointiympäristönä. Tavoitteena oli myös selvittää, kuinka usein kirjastossa asioidaan ja mitä palveluita asiakkaat yleensä käyttävät. Tutkimuksen avulla haluttiin saada hyödyllistä tietoa asiakastyytyväisyydestä toimeksiantajana olevalle Kaukovainion kirjastolle. Tietoperustassa käsitellään kirjaston palveluita ja asiakaspalvelua sekä asiakastyytyväisyyttä. Työssä esitellään myös Kaukovainion kirjasto ja sen toimintaympäristö.
Opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää ja aineistonkeruumenetelmänä lomakekyselyä. Kysely oli asiakkaitten saatavilla Kaukovainion kirjastossa 24.4.2017–5.5.2017 välisen ajan. Tutkimuksen kohderyhmänä oli Kaukovainion kirjaston asiakkaat.
Vastauksia asiakaskyselyyn saatiin yhteensä 29 kappaletta. Kyselyn vastaajamäärä jäi liian pieneksi, joten tutkimustuloksia ei voitu yleistää koskemaan Kaukovainion kirjaston asiakkaita. Kyselyn vastaukset käsiteltiin IBM SPSS -ohjelmalla sekä Microsoft Excel -taulukkolaskentaohjelmalla.
Tuloksista selvisi, että enemmistö vastaajista oli naisia. Kirjaston palveluista ylivoimaisesti käytetyin oli aineiston lainauspalvelut. Vastaajat olivat pääosin tyytyväisiä Kaukovainion kirjaston palveluihin ja kokoelmiin. Suurin osa vastaajista piti kirjaston sijaintia hyvänä ja henkilökuntaa ammattitaitoisena. Tyytymättömyyttä vastaajien keskuudessa oli kirjaston tilojen rauhattomuudessa ja aukioloajoissa.
Opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää ja aineistonkeruumenetelmänä lomakekyselyä. Kysely oli asiakkaitten saatavilla Kaukovainion kirjastossa 24.4.2017–5.5.2017 välisen ajan. Tutkimuksen kohderyhmänä oli Kaukovainion kirjaston asiakkaat.
Vastauksia asiakaskyselyyn saatiin yhteensä 29 kappaletta. Kyselyn vastaajamäärä jäi liian pieneksi, joten tutkimustuloksia ei voitu yleistää koskemaan Kaukovainion kirjaston asiakkaita. Kyselyn vastaukset käsiteltiin IBM SPSS -ohjelmalla sekä Microsoft Excel -taulukkolaskentaohjelmalla.
Tuloksista selvisi, että enemmistö vastaajista oli naisia. Kirjaston palveluista ylivoimaisesti käytetyin oli aineiston lainauspalvelut. Vastaajat olivat pääosin tyytyväisiä Kaukovainion kirjaston palveluihin ja kokoelmiin. Suurin osa vastaajista piti kirjaston sijaintia hyvänä ja henkilökuntaa ammattitaitoisena. Tyytymättömyyttä vastaajien keskuudessa oli kirjaston tilojen rauhattomuudessa ja aukioloajoissa.