Är rollspel konst? - Rollspelens sociala och kulturella status
Olenius, Marie-Therese (2017)
Olenius, Marie-Therese
Yrkeshögskolan Arcada
2017
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Finland
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017053111315
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017053111315
Tiivistelmä
Målsättningen med detta examensarbete var att producera ny kunskap om rollspel för människor som inte tidigare har haft den, få reda på hur rollspelens status (sociala samt kulturella) ser ut idag, samt förstå förutsättningarna för hur man kunde höja rollspelens sociala status. Arbetet var avgränsat till levande rollspel, d.v.s. lajv, samt klassiska bordsrollspel.
För att samla in massdata användes enkäter som skrevs ut på svenska samt engelska, och publicerades i Facebookgrupper samt på forum med rollspel som huvudtema.
Intervjuer gjordes över E-mail för att få en djupare insikt i rollspelarnas vardag. Inslag av aktionsforskning fanns med i form av egna observationer samt tidigare erfarenheter. The aim of this graduation project was to produce new knowledge about roleplay for people who have not previously known about it, find out how the roleplaying status (so-cial and cultural) looks today, and understand the conditions for raising the social status of roleplaying. The work was limited to live roleplaying, ie. larp, as well as classic tab-letop roleplaygames.
To collect mass data, Swedish and English surveys was used. They were published in Fa-cebook groups as well as in roleplaying forums.
Interviews were made over E-mail to gain a deeper insight into the roleplayers' everyday life. The elements of action research were included in the form of own observations as well as previous experiences.
För att samla in massdata användes enkäter som skrevs ut på svenska samt engelska, och publicerades i Facebookgrupper samt på forum med rollspel som huvudtema.
Intervjuer gjordes över E-mail för att få en djupare insikt i rollspelarnas vardag. Inslag av aktionsforskning fanns med i form av egna observationer samt tidigare erfarenheter.
To collect mass data, Swedish and English surveys was used. They were published in Fa-cebook groups as well as in roleplaying forums.
Interviews were made over E-mail to gain a deeper insight into the roleplayers' everyday life. The elements of action research were included in the form of own observations as well as previous experiences.