Laatu ja osallistaminen nuorisokodissa : - asiakkaat laadun kehittäjinä
Kaitanen, Roope; Anttonen, Mikko (2016)
Kaitanen, Roope
Anttonen, Mikko
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017053011106
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017053011106
Tiivistelmä
Lastensuojelun laatu ja asiakkaan osallisuus ovat nousseet tärkeiksi teemoiksi lastensuojelun sijaishuollon prosesseja kuvattaessa ja kehitettäessä. Lastensuojelun vaikuttavuuden arviointi on haastavaa ja yksi tärkeimmistä kriteereistä on lapsen tilanteessa tapahtuvat muutokset. Asiakkaan subjektiivinen kokemus saamastaan kasvatus- ja hoitotyöstä tulisi saada paremmin palveluntuottajien tietoisuuteen. Opinnäytetyö oli kehittämishanke, joka tehtiin yhteistyössä yhden yksityisen ja yhden yleishyödyllisen yhdistyksen ylläpitämän lastensuojelun sijaishuollon palveluita tuottavan toimijan kanssa. Lastensuojelulaitokset ovat erikoistuneet psyykkisistä ja neuropsykiatrisista häiriöistä kärsivien 13 – 18-vuotiaiden nuorten hoitoon sekä kasvun ja kehityksen tukemiseen. Tavoitteena oli kehittää laitoksissa asuvien asiakkaiden kanssa lastensuojelun laadun kriteerit, joiden pohjalta jatkotoimenpiteenä yksiköihin tehdään asiakastyytyväisyyskysely.
Opinnäytetyö oli tutkimuksellisen kehittämistyö, jonka päämääränä oli luoda kriteeristö parhaalle mahdolliselle nuorisokodille. Nuorisokodin laadun kriteerien määrittämistä ja niihin liittyviä tekijöitä kehitettiin osallistavaa Learning Café -menetelmää hyödyntäen. Aineistoa analysoitiin teemoittelun avulla.
Tutkimustulosten perusteella lastensuojelun sijaishuolto tarvitsee edelleen laadun kriteerien arviointia voidakseen kehittyä ja vastata asiakkaiden tarpeisiin. Jatkuva laadun kehittäminen ja asiakkaan osallistaminen ovat lastensuojelupalveluissa tärkeitä asioita kun palveluntuottajia kilpailutetaan. Sosiaali- ja terveyspalvelujen uudistuksessa yhtenä painopistealueena on asiakkaan osallistaminen palvelujen kehittämiseen. Lastensuojeluasiakkaiden osallistaminen tutkimustyöhön toi lisäarvoa työn kehittämiseen. Tutkimus osoitti, että palveluita voidaan suunnitella lastensuojelun asiakkaiden mielipiteet huomioiden.
Opinnäytetyö oli tutkimuksellisen kehittämistyö, jonka päämääränä oli luoda kriteeristö parhaalle mahdolliselle nuorisokodille. Nuorisokodin laadun kriteerien määrittämistä ja niihin liittyviä tekijöitä kehitettiin osallistavaa Learning Café -menetelmää hyödyntäen. Aineistoa analysoitiin teemoittelun avulla.
Tutkimustulosten perusteella lastensuojelun sijaishuolto tarvitsee edelleen laadun kriteerien arviointia voidakseen kehittyä ja vastata asiakkaiden tarpeisiin. Jatkuva laadun kehittäminen ja asiakkaan osallistaminen ovat lastensuojelupalveluissa tärkeitä asioita kun palveluntuottajia kilpailutetaan. Sosiaali- ja terveyspalvelujen uudistuksessa yhtenä painopistealueena on asiakkaan osallistaminen palvelujen kehittämiseen. Lastensuojeluasiakkaiden osallistaminen tutkimustyöhön toi lisäarvoa työn kehittämiseen. Tutkimus osoitti, että palveluita voidaan suunnitella lastensuojelun asiakkaiden mielipiteet huomioiden.