Projektin ohjaus Turun ammattikorkeakoulun projektipajakonseptissa : opas opiskelijaopettajien ohjaustyön tueksi
Lindroos, Aino (2017)
Lindroos, Aino
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017053011053
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017053011053
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tutkia Turun ammattikorkeakoulun projektipajakonseptia uuden osa-alueen, opiskelijaopettajien, kautta. Opiskelijaopettajien opintojakso järjestettiin ensimmäisen kerran syksyllä 2016 ja tässä työssä perehdytään opiskelijaopettajan näkökulmaan projektipajakonseptista.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu projektipajakonseptin ja innovaatiopedagogiikan lisäksi työelämätaitojen kirjallisuudesta. Empiirinen aineisto perustuu opiskelijaopettajien haastatteluihin ja heidän esille nostamiin opintojakson aikana oppimiinsa ominaisuuksiin ja taitoihin.
Opinnäytetyön tutkimus on järjestetty teemahaastatteluina viidelle opiskelijaopettajalle, jotka toimivat ensimmäisinä opiskelijaopettajina pilottikokeilussa syksyllä 2016. Teemahaastatteluissa on perehdytty ensimmäiseksi projektipajakonseptin ja opiskelijaopettajan roolin antamiin taitoihin ja ominaisuuksiin. Toisena perehdytään, miten opintojakso kehittää työelämävalmiuksia ja kolmantena tarkastellaan koko opiskelijaopettajien opintojakson kehitystarpeita. Tutkimuksessa käy ilmi, että projektipajakonsepti on opiskelijoille hyvä tapa saada työelämävalmiuksia, kuten yhteistyö- ja ohjaustaitoja sekä konkreettista opetusta johtamisesta jo opiskelujen aikana.
Tutkimuksen mukaan ensimmäinen pilottikokeilu on järjestetty hyvin Turun ammattikorkeakoulun puolesta ja lisätukea työhön ei ole tarvittu työnohjauksien ja pienryhmien ansiosta. Tutkimus osoittaa myös, että opiskelijaopettajan roolissa toimiminen kehittää työelämä- ja johtamistaitoja sekä vuorovaikutustaitoja jo koulutuksen aikana, mikä vastaa innovaatiopedagogiikan tavoitteisiin. Tämän tuloksen myötä opiskelijaopettajien työtä kannattaa jatkaa samaan malliin, mutta sen eteenpäin kehittämistä on mietittävä tarkasti, esimerkiksi opettajan roolin tärkeyden kannalta.
Tämän tutkimuksen perusteella on koottu opas tuleville opiskelijaopettajille tukemaan heidän ohjaustyötään. Oppaan kirjoittamiseen on käytetty tämän opinnäytetyön teoriaa, haastatteluita sekä opiskelijaopettajien kirjoittamia henkilökohtaisia raportteja. Opas löytyy opinnäytetyön liitteenä ja sitä voi käyttää tulevaisuudessa hyödyksi projektipajakonseptissa.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu projektipajakonseptin ja innovaatiopedagogiikan lisäksi työelämätaitojen kirjallisuudesta. Empiirinen aineisto perustuu opiskelijaopettajien haastatteluihin ja heidän esille nostamiin opintojakson aikana oppimiinsa ominaisuuksiin ja taitoihin.
Opinnäytetyön tutkimus on järjestetty teemahaastatteluina viidelle opiskelijaopettajalle, jotka toimivat ensimmäisinä opiskelijaopettajina pilottikokeilussa syksyllä 2016. Teemahaastatteluissa on perehdytty ensimmäiseksi projektipajakonseptin ja opiskelijaopettajan roolin antamiin taitoihin ja ominaisuuksiin. Toisena perehdytään, miten opintojakso kehittää työelämävalmiuksia ja kolmantena tarkastellaan koko opiskelijaopettajien opintojakson kehitystarpeita. Tutkimuksessa käy ilmi, että projektipajakonsepti on opiskelijoille hyvä tapa saada työelämävalmiuksia, kuten yhteistyö- ja ohjaustaitoja sekä konkreettista opetusta johtamisesta jo opiskelujen aikana.
Tutkimuksen mukaan ensimmäinen pilottikokeilu on järjestetty hyvin Turun ammattikorkeakoulun puolesta ja lisätukea työhön ei ole tarvittu työnohjauksien ja pienryhmien ansiosta. Tutkimus osoittaa myös, että opiskelijaopettajan roolissa toimiminen kehittää työelämä- ja johtamistaitoja sekä vuorovaikutustaitoja jo koulutuksen aikana, mikä vastaa innovaatiopedagogiikan tavoitteisiin. Tämän tuloksen myötä opiskelijaopettajien työtä kannattaa jatkaa samaan malliin, mutta sen eteenpäin kehittämistä on mietittävä tarkasti, esimerkiksi opettajan roolin tärkeyden kannalta.
Tämän tutkimuksen perusteella on koottu opas tuleville opiskelijaopettajille tukemaan heidän ohjaustyötään. Oppaan kirjoittamiseen on käytetty tämän opinnäytetyön teoriaa, haastatteluita sekä opiskelijaopettajien kirjoittamia henkilökohtaisia raportteja. Opas löytyy opinnäytetyön liitteenä ja sitä voi käyttää tulevaisuudessa hyödyksi projektipajakonseptissa.