Client-oriented nursing and its significance to coping with workload
Kinnunen, Siiri (2017)
Kinnunen, Siiri
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017053011036
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017053011036
Tiivistelmä
Johdanto: 1980-luvulla alkoi keskustelu potilaan asemasta ja oikeuksista terveydenhuollossa, mikä loppujen lopuksi johti käsitteeseen asiakaslähtöinen hoitotyö. Siitä on tulossa keskeinen käsite terveydenhuollossa.
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli etsiä tietoa asiakaslähtöisestä hoitotyöstä, hoitotyössäjaksamisesta ja onko näiden eri teemojen välillä yhteyttä ja mikä sen merkitys on hoitotyölle. Pyrkimyksenä oli tarjota tietoa asiakaslähtöisestä hoitotyöstä ja työssäjaksamisesta hoitotyön opiskelijoille, hoitajille, esimiehille ja päättäjille. Kolme tutkimuskysymystä asetettiin ohjaamaan työtä. 1. Mikä on hyvää asiakaslähtöistä hoitotyötä? 2. Mikä vaikuttaa hoitajan työssäjaksamiseen? 3. Mikä yhteys on asiakaslähtöisellä hoitotyöllä ja hoitotyössäjaksamisella vai onko niillä yhteyttä?
Menetelmä ja aineisto: Tämä opinnäytetyö oli kirjallisuuskatsaus systemaattisin piirtein. Hakuja tehtiin Mediciin (12 artikkelia otettiin mukaan 393:sta osumasta) ja Cinahliin (2 artikkelia 181:stä osumasta). Yhteensä mukaan otettiin 14 artikkelia.
Tulokset: Asiakaslähtöinen hoitotyö vie aikaa ja resursseja, mutta takaa parempaa yksilöllistä hoitoa. Hoitotyössä jaksamiseen vaikuttaa lukuisia tekijöitä (esim. Henkilöstöresurssit, potilas, työpaikkaan ja hoitajaan liittyvät tekijät, esimiehet ja työn ylikuormitus). Hoitotyötä pidetään vaativana ja joskus se, että ei pysty vastaamaan potilaan tarpeisiin aiheutti turhautumisen ja epäonnistumisen tunteita.
Johtopäätökset: Asiakaslähtöinen hoitotyö on yksilöllistä ja opettavaa yhteistyötä, joka vaatii henkilökuntaa ja aikaa yksilölliseen hoitoon. Hoitajat saattavat turhautua ja stressaantua, jos hoidon laatu ei vastaa sitä laatua, jota he olisivat halunneet tarjota. Tarvitaan lisätutkimuksia asiakaslähtöisen hoitotyön vaikutuksesta työmäärään ja nuorten hoitajien aikomuksista vaihtaa alaa.
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli etsiä tietoa asiakaslähtöisestä hoitotyöstä, hoitotyössäjaksamisesta ja onko näiden eri teemojen välillä yhteyttä ja mikä sen merkitys on hoitotyölle. Pyrkimyksenä oli tarjota tietoa asiakaslähtöisestä hoitotyöstä ja työssäjaksamisesta hoitotyön opiskelijoille, hoitajille, esimiehille ja päättäjille. Kolme tutkimuskysymystä asetettiin ohjaamaan työtä. 1. Mikä on hyvää asiakaslähtöistä hoitotyötä? 2. Mikä vaikuttaa hoitajan työssäjaksamiseen? 3. Mikä yhteys on asiakaslähtöisellä hoitotyöllä ja hoitotyössäjaksamisella vai onko niillä yhteyttä?
Menetelmä ja aineisto: Tämä opinnäytetyö oli kirjallisuuskatsaus systemaattisin piirtein. Hakuja tehtiin Mediciin (12 artikkelia otettiin mukaan 393:sta osumasta) ja Cinahliin (2 artikkelia 181:stä osumasta). Yhteensä mukaan otettiin 14 artikkelia.
Tulokset: Asiakaslähtöinen hoitotyö vie aikaa ja resursseja, mutta takaa parempaa yksilöllistä hoitoa. Hoitotyössä jaksamiseen vaikuttaa lukuisia tekijöitä (esim. Henkilöstöresurssit, potilas, työpaikkaan ja hoitajaan liittyvät tekijät, esimiehet ja työn ylikuormitus). Hoitotyötä pidetään vaativana ja joskus se, että ei pysty vastaamaan potilaan tarpeisiin aiheutti turhautumisen ja epäonnistumisen tunteita.
Johtopäätökset: Asiakaslähtöinen hoitotyö on yksilöllistä ja opettavaa yhteistyötä, joka vaatii henkilökuntaa ja aikaa yksilölliseen hoitoon. Hoitajat saattavat turhautua ja stressaantua, jos hoidon laatu ei vastaa sitä laatua, jota he olisivat halunneet tarjota. Tarvitaan lisätutkimuksia asiakaslähtöisen hoitotyön vaikutuksesta työmäärään ja nuorten hoitajien aikomuksista vaihtaa alaa.