Digitaalisen oppimis- ja arviointiympäristön kehittäminen ensihoidon simulaatio-oppimiseen
Virtanen, Riikka; Ukkola, Henna; Vaaherma, Tommi (2017)
Virtanen, Riikka
Ukkola, Henna
Vaaherma, Tommi
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017053011001
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017053011001
Tiivistelmä
Kehittämistyön tarkoituksena on implementoida digitaalinen oppimis- ja arviointiympäristö ensihoidon simulaatio-opetukseen sekä yhdistää laaja hajallaan oleva teoriatieto ja tuoda se opetushenkilökunnan käyttöön. Tavoitteena on kehittää digitaalinen mallisimulaatioharjoite ambulanssin vuorotarkastuslistasta, joka suoritetaan konkreettisesti Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoululle tulleessa Suomen ensimmäisessä täydellisesti varustellussa ambulanssisimulaattorissa. Harjoite dokumentoidaan sekä arvioidaan yhteistyötaho Workseedin digitaalisella verkkosovelluksella mobiilisti tai tietokoneella.
Teoreettinen viitekehys muodostuu kolmen laajan teoriakokonaisuuden yhdistämisestä toisiinsa. Siihen kuuluvat oppimisen digitalisointi, osaamis- ja ongelmaperustainen oppiminen, johon kuuluu olennaisesti myös kehittävä arviointi sekä simulaatio-oppiminen. Oppimisen digitalisointi sekä osaamis- ja ongelmaperustainen oppiminen ovat uusia tutkimuksen alla olevia teoriakokonaisuuksia.
Menetelminä työssä on käytetty soveltavaa tutkimusta ja tutkivaa kehittämistä. Kehittämistehtävän taustana on ollut käytännön ongelman havaitseminen ja muutostarve, jonka ratkaisemiseen on sovellettu uusinta tutkimustietoa. Lopputuotoksena on syntynyt osaamista ja uusi digitaalinen työkalu opettajille, opiskelijoille ja työharjoittelun ohjaajille. Kehitetty lopputuote on välittömästi hyödynnettävissä ensihoidon simulaatio-opetuksessa.
Kehittämistyön lopputuotoksena syntynyt digitaalinen mallisimulaatioharjoite ambulanssin vuorotarkastuksesta luovutettiin työn valmistuttua Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun ensihoidon opetuskäyttöön. Työryhmä testasi lopputuotteen toimivuuden itsenäisesti niin opiskelijan kuin opettajankin näkökulmasta ennen sen luovuttamista.
Teoreettinen viitekehys muodostuu kolmen laajan teoriakokonaisuuden yhdistämisestä toisiinsa. Siihen kuuluvat oppimisen digitalisointi, osaamis- ja ongelmaperustainen oppiminen, johon kuuluu olennaisesti myös kehittävä arviointi sekä simulaatio-oppiminen. Oppimisen digitalisointi sekä osaamis- ja ongelmaperustainen oppiminen ovat uusia tutkimuksen alla olevia teoriakokonaisuuksia.
Menetelminä työssä on käytetty soveltavaa tutkimusta ja tutkivaa kehittämistä. Kehittämistehtävän taustana on ollut käytännön ongelman havaitseminen ja muutostarve, jonka ratkaisemiseen on sovellettu uusinta tutkimustietoa. Lopputuotoksena on syntynyt osaamista ja uusi digitaalinen työkalu opettajille, opiskelijoille ja työharjoittelun ohjaajille. Kehitetty lopputuote on välittömästi hyödynnettävissä ensihoidon simulaatio-opetuksessa.
Kehittämistyön lopputuotoksena syntynyt digitaalinen mallisimulaatioharjoite ambulanssin vuorotarkastuksesta luovutettiin työn valmistuttua Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun ensihoidon opetuskäyttöön. Työryhmä testasi lopputuotteen toimivuuden itsenäisesti niin opiskelijan kuin opettajankin näkökulmasta ennen sen luovuttamista.