Boschin komponenttien laadunvarmistusprosessin kehittäminen
Knihti, Lasse (2017)
Knihti, Lasse
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052910941
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052910941
Tiivistelmä
Autoteollisuudessa korostuu laadun merkitys sekä asiakastyytyväisyyden että etenkin turvallisuuden näkökulmasta. Korkea laatu näkyy asiakastyytyväisyytenä ja sitä kautta sillä on positiivinen vaikutus liiketoimintaan. Toisaalta laadusta aiheutuu myös kustannuksia. Yrityksen täytyy löytää tasapaino asiakkaan vaatimusten ja tuotteen laadun kustannusten välillä siten, että tuotanto on liiketaloudellisesti kannattavaa. Tuotteen laatu pitää suunnitella ja sitä pitää seurata. Kokonaisvaltaiseen laadunhallintaan sisältyvät laadun suunnittelu, tarkastus ja parantaminen.
Opinnäytetyön tilaajana oli Robert Bosch Oy. Tässä opinnäytetyössä tutkittiin Boschin kansainvälistä laaduntarkastukseen liittyvää Product Performance Monitoring -prosessia ja sen toiminnan tasoa Suomessa. Työn lähtökohtana oli prosessiin osallistuvien autokorjaamojen kenttäaktiivisuuden puuttuminen. Autokorjaamot eivät osallistuneet aktiivisesti haluttujen komponenttien toimittamiseen Boschille tutkittavaksi.
Opinnäytetyön aikana perehdyttiin prosessin toimintaan vierailemalla siihen osallistuvilla autokorjaamoilla kartoittaen näiden osaamista ja motivaatiota. Korjaamokäyntien lisäksi prosessin ongelmakohtia selvitettiin prosessin saksalaisen ylläpitotiimin kanssa. Näiden käyntien ja palaverien perusteella saatiin selville ongelmia prosessiin liittyvässä verkkosovelluksessa, tietoteknisessä osaamisessa sekä prosessiin ja järjestelmään liittyvässä tiedottamisessa. Myös tekniseen tukeen ja sen kanaviin liittyi ongelmia.
Opinnäytetyön aikana tehtyjen selvitysten perusteella saatiin laadittua Boschille selkeä toimenpidesuunnitelma prosessista löydettyjen ongelmakohtien korjaamiseksi. Suunniteltujen toimenpiteiden avulla prosessin toimintaa saadaan aktivoitua jälleen kannattavalle tasolle. Opinnäytetyön tuloksena luotua toimintasuunnitelmaa voidaan hyödyntää myös tulevaisuudessa prosessin toiminnan edistämiseen muissa pohjoismaissa.
Opinnäytetyön tilaajana oli Robert Bosch Oy. Tässä opinnäytetyössä tutkittiin Boschin kansainvälistä laaduntarkastukseen liittyvää Product Performance Monitoring -prosessia ja sen toiminnan tasoa Suomessa. Työn lähtökohtana oli prosessiin osallistuvien autokorjaamojen kenttäaktiivisuuden puuttuminen. Autokorjaamot eivät osallistuneet aktiivisesti haluttujen komponenttien toimittamiseen Boschille tutkittavaksi.
Opinnäytetyön aikana perehdyttiin prosessin toimintaan vierailemalla siihen osallistuvilla autokorjaamoilla kartoittaen näiden osaamista ja motivaatiota. Korjaamokäyntien lisäksi prosessin ongelmakohtia selvitettiin prosessin saksalaisen ylläpitotiimin kanssa. Näiden käyntien ja palaverien perusteella saatiin selville ongelmia prosessiin liittyvässä verkkosovelluksessa, tietoteknisessä osaamisessa sekä prosessiin ja järjestelmään liittyvässä tiedottamisessa. Myös tekniseen tukeen ja sen kanaviin liittyi ongelmia.
Opinnäytetyön aikana tehtyjen selvitysten perusteella saatiin laadittua Boschille selkeä toimenpidesuunnitelma prosessista löydettyjen ongelmakohtien korjaamiseksi. Suunniteltujen toimenpiteiden avulla prosessin toimintaa saadaan aktivoitua jälleen kannattavalle tasolle. Opinnäytetyön tuloksena luotua toimintasuunnitelmaa voidaan hyödyntää myös tulevaisuudessa prosessin toiminnan edistämiseen muissa pohjoismaissa.