Sijoittajaviestintä sijoittajien näkökulmasta
Sorsa, Riikka (2017)
Sorsa, Riikka
Lahden ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052910863
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052910863
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee yritysten viestintää, joka on tarkoitettu sijoittajille. Tutkimuksen tavoitteena oli kartoittaa, miten sijoittajat kokevat sijoittajaviestinnän, millaista tietoa he haluavat yrityksistä sekä kuinka he kokevat sosiaalisen median roolin sijoittamisen kanavana.
Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta sekä empiirisestä osuudesta. Teoriaosuus on jaettu kahteen päälukuun. Ensimmäisessä pääluvussa käsitellään viestintää yleisellä tasolla. Viestinnän pääpainotus on ulkoisessa ja sisäisessä viestinnässä. Toinen pääluku käsittelee sijoittajille suunnattua viestintää ja sitä, miten laki valvoo yrityksiä antamaan tarpeeksi tietoa sijoittajille. Teoriaosuuden materiaali on kerätty kirjallisuudesta sekä internet-lähteistä. Työn empiirinen osa toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelututkimuksena, johon haastateltiin paikallisyhdistyksen osakesäästäjiä. Haastatteluihin osallistuneet sijoittajat seuraavat arvopaperimarkkinoita sekä käyvät osakekauppaa aktiivisesti.
Haastattelututkimuksesta saatujen tulosten perusteella voidaan todeta, että sijoittajat kiinnittävät huomiota kokonaisuuksiin. Tutkimuksessa havaittiin myös näkemyseroja sosiaalisen median roolista sijoittamisen kanavana. Ikä näyttää vaikuttavan siihen, kuinka tärkeänä sijoittajat kokevat sosiaalisen median roolin sijoittamisessa. Sosiaalisen media käyttö tulee vahvistumaan tulevaisuudessa, sillä sen kautta tavoittaa suuren määrän ihmisiä helposti ja nopeasti.
Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta sekä empiirisestä osuudesta. Teoriaosuus on jaettu kahteen päälukuun. Ensimmäisessä pääluvussa käsitellään viestintää yleisellä tasolla. Viestinnän pääpainotus on ulkoisessa ja sisäisessä viestinnässä. Toinen pääluku käsittelee sijoittajille suunnattua viestintää ja sitä, miten laki valvoo yrityksiä antamaan tarpeeksi tietoa sijoittajille. Teoriaosuuden materiaali on kerätty kirjallisuudesta sekä internet-lähteistä. Työn empiirinen osa toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelututkimuksena, johon haastateltiin paikallisyhdistyksen osakesäästäjiä. Haastatteluihin osallistuneet sijoittajat seuraavat arvopaperimarkkinoita sekä käyvät osakekauppaa aktiivisesti.
Haastattelututkimuksesta saatujen tulosten perusteella voidaan todeta, että sijoittajat kiinnittävät huomiota kokonaisuuksiin. Tutkimuksessa havaittiin myös näkemyseroja sosiaalisen median roolista sijoittamisen kanavana. Ikä näyttää vaikuttavan siihen, kuinka tärkeänä sijoittajat kokevat sosiaalisen median roolin sijoittamisessa. Sosiaalisen media käyttö tulee vahvistumaan tulevaisuudessa, sillä sen kautta tavoittaa suuren määrän ihmisiä helposti ja nopeasti.