Verhoilu- ja sisustusalan osaamistarveselvitys
Ruokojoki, Minna (2017)
Ruokojoki, Minna
Lapin ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052810639
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052810639
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö liittyy Oulun seudun ammattiopistossa järjestettävän toisen asteen verhoilu- ja sisustusalan ammatillisen koulutuksen kehittämiseen. Tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa verhoilu- ja sisustusalan ammatillista osaamista eli ammattitaitovaatimuksia suhteessa alueen elinkeinoelämän tarpeisiin sekä selvittää alueellisia koulutustarpeita.
Tutkimuksen päätavoitteena oli tuottaa tietoa Oulun seudulla alan koulutuksen sisällön laadusta ja tarpeellisuudesta, ammatillisen koulutuksen uudistuksen merkityksestä ja erilaisten koulutusmuotojen mahdollisuuksista. Tavoitteena oli kerätä tietoa alan ammatillisten opintojen toteutukseen ja opintojen järjestämiseen sekä vaikuttaa valmisteilla olevan taideteollisuusalan perustutkinnon, sisustus- ja verhoilualan osaamisalan tutkinnon perusteiden valmistelutyöhön.
Tutkimus on kvalitatiivinen tapaustutkimus ja aineisto on analysoitu sisällönanalyysilla. Tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen muodostavat koulutusta säätelevien lakien ja asetusten lisäksi ammatillinen osaaminen, ammatillinen kasvu ja työelämäosaaminen. Tutkimusaineisto on kerätty alan toimijoilta teemahaastatteluina ja ryhmähaastatteluna.
Tutkimustulokset on kuvattu teema-aiheista johdettujen neljän kategorian avulla: taustatiedot ja työnkuva, taideteollisuusalan perustutkinnon substanssiosaaminen, työelämäosaaminen ja työelämätaidot sekä koulutustarpeet. Tulos-ten mukaan uudistuva taideteollisuusalan perustutkinto nähtiin ajantasaisena, laaja-alaisena ja muuttuvaa työelämää palvelevana tutkintona. Opintojen henkilökohtaistaminen sekä osaamisperustaisuus ja osaamisen näyttäminen koettiin merkityksellisenä. Motivaation sekä sisäisen yrittäjyyden koettiin tukevan ammatillisen osaamisen kehittymisessä ja auttavan työelämässä onnistumisessa. Työelämätaidot ja niiden kehittyminen opintojen aikana nähtiin keskeiseksi tekijäksi työllistymisen kannalta. Tämän lisäksi todettiin työssä menestymisen edellyttävän vastuuta, asennetta ja ammattimaista suhtautumista omaan työhön, työnantajaan ja työtovereihin. Taideteollisuusalan perustutkinnon oppilaitosmuotoisen koulutuksen koettiin antavan valmiudet työllistymiseen sekä jatko-opintoihin alalla. Työelämälähtöisen oppisopimuskoulutuksen koettiin lisä- ja jatkokoulutuksena mahdollistavan alalla erikoistumisen.
Tutkimuksen päätavoitteena oli tuottaa tietoa Oulun seudulla alan koulutuksen sisällön laadusta ja tarpeellisuudesta, ammatillisen koulutuksen uudistuksen merkityksestä ja erilaisten koulutusmuotojen mahdollisuuksista. Tavoitteena oli kerätä tietoa alan ammatillisten opintojen toteutukseen ja opintojen järjestämiseen sekä vaikuttaa valmisteilla olevan taideteollisuusalan perustutkinnon, sisustus- ja verhoilualan osaamisalan tutkinnon perusteiden valmistelutyöhön.
Tutkimus on kvalitatiivinen tapaustutkimus ja aineisto on analysoitu sisällönanalyysilla. Tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen muodostavat koulutusta säätelevien lakien ja asetusten lisäksi ammatillinen osaaminen, ammatillinen kasvu ja työelämäosaaminen. Tutkimusaineisto on kerätty alan toimijoilta teemahaastatteluina ja ryhmähaastatteluna.
Tutkimustulokset on kuvattu teema-aiheista johdettujen neljän kategorian avulla: taustatiedot ja työnkuva, taideteollisuusalan perustutkinnon substanssiosaaminen, työelämäosaaminen ja työelämätaidot sekä koulutustarpeet. Tulos-ten mukaan uudistuva taideteollisuusalan perustutkinto nähtiin ajantasaisena, laaja-alaisena ja muuttuvaa työelämää palvelevana tutkintona. Opintojen henkilökohtaistaminen sekä osaamisperustaisuus ja osaamisen näyttäminen koettiin merkityksellisenä. Motivaation sekä sisäisen yrittäjyyden koettiin tukevan ammatillisen osaamisen kehittymisessä ja auttavan työelämässä onnistumisessa. Työelämätaidot ja niiden kehittyminen opintojen aikana nähtiin keskeiseksi tekijäksi työllistymisen kannalta. Tämän lisäksi todettiin työssä menestymisen edellyttävän vastuuta, asennetta ja ammattimaista suhtautumista omaan työhön, työnantajaan ja työtovereihin. Taideteollisuusalan perustutkinnon oppilaitosmuotoisen koulutuksen koettiin antavan valmiudet työllistymiseen sekä jatko-opintoihin alalla. Työelämälähtöisen oppisopimuskoulutuksen koettiin lisä- ja jatkokoulutuksena mahdollistavan alalla erikoistumisen.