Ohjelmoinnin opetus ekaluokkalaisille
Taussi, Suvi (2017)
Taussi, Suvi
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052810612
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052810612
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää millä tavoin ja minkälaisilla tehtävillä tai sovelluksilla ohjelmointia opetetaan peruskoulun ensimmäisen vuosiluokan oppilaille. Lisäksi tutkittiin ohjelmointia opettavien opettajien omaa osaamista, perehtymistä aiheeseen sekä sitä millaiseksi he kokevat ohjelmoinnin opettamisen.
Tutkimusmenetelminä käytettiin laadullista ja määrällistä tutkimusta. Opinnäytetyön aineisto kerättiin haastattelemalla yhtä ensimmäisen vuosiluokan opettajaa sekä lähettämällä Webropol-kysely suurelle joukolle opettajia, joista kaksikymmentä yhdeksän osallistui tutkimukseen. Tutkimus suoritettiin maaliskuussa 2017.
Opinnäytetyön tulosten mukaan ohjelmoinnin opetuksessa käytetään eniten paperilla tehtäviä harjoituksia, Kapteeni käskee -leikkiä sekä Beebot-robottia. Lisäksi opetuksessa hyödynnetään erilaisia sovelluksia. Lasten asennoituminen ohjelmoinnin opetukseen on ollut innostunutta.
Tutkimukseen osallistuneista opettajista suurin osa arvioi oman tietoteknisen osaamisensa hyväksi tai erinomaiseksi. Noin puolet osallistuneista oli saanut työnantajaltaan perehdytystä ohjelmointiin tai perehtynyt aiheeseen omalla ajallaan. Tästä huolimatta 75 % hyvän tietoteknisen taidon omaavista opettajista kokee ohjelmoinnin opettamisen haasteelliseksi.
Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää ekaluokkaisten ohjelmoinnin opetusta kehitettäessä. Jatkotutkimuksella voisi selvittää miksi niin moni opettaja kokee ohjelmoinnin opettamisen haasteelliseksi ja mitä voitaisiin tehdä opettajien työn tukemiseksi.
Tutkimusmenetelminä käytettiin laadullista ja määrällistä tutkimusta. Opinnäytetyön aineisto kerättiin haastattelemalla yhtä ensimmäisen vuosiluokan opettajaa sekä lähettämällä Webropol-kysely suurelle joukolle opettajia, joista kaksikymmentä yhdeksän osallistui tutkimukseen. Tutkimus suoritettiin maaliskuussa 2017.
Opinnäytetyön tulosten mukaan ohjelmoinnin opetuksessa käytetään eniten paperilla tehtäviä harjoituksia, Kapteeni käskee -leikkiä sekä Beebot-robottia. Lisäksi opetuksessa hyödynnetään erilaisia sovelluksia. Lasten asennoituminen ohjelmoinnin opetukseen on ollut innostunutta.
Tutkimukseen osallistuneista opettajista suurin osa arvioi oman tietoteknisen osaamisensa hyväksi tai erinomaiseksi. Noin puolet osallistuneista oli saanut työnantajaltaan perehdytystä ohjelmointiin tai perehtynyt aiheeseen omalla ajallaan. Tästä huolimatta 75 % hyvän tietoteknisen taidon omaavista opettajista kokee ohjelmoinnin opettamisen haasteelliseksi.
Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää ekaluokkaisten ohjelmoinnin opetusta kehitettäessä. Jatkotutkimuksella voisi selvittää miksi niin moni opettaja kokee ohjelmoinnin opettamisen haasteelliseksi ja mitä voitaisiin tehdä opettajien työn tukemiseksi.