3-5-vuotiaan lapsen kielellisen kehityksen tukeminen : ohje Puotinharjun päiväkodin työntekijöille
Tiihonen, Maria; Zatout, Annissa (2017)
Tiihonen, Maria
Zatout, Annissa
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052710590
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052710590
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme on osa "Positiivisen mielenterveyden edistäminen lapsiperheissä" -hanketta. Hanke tehdään yhteistyössä Kymenlaakson Ammattikorkeakoulun kanssa. Aiheenamme oli 3–5-vuotiaan lapsen kielellisen kehityksen tukeminen päiväkotiympäristössä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää ohje Puotinharjun vuoropäiväkodin työntekijöille. Tavoitteena oli, että ohje toimii työntekijöille työkaluna päivittäisessä työskentelyssä 3–5-vuotiaiden lasten kanssa.
Ohjeen tavoitteena oli olla helppolukuinen siten, että lukija löytää siitä haluamansa tiedon ja oppii samalla uutta. Tavoite oli myös tuoda ilmi positiivisen mielenterveyden osuutta lapsen kehityksessä sekä saada lukija ymmärtämään lapsen kielellisen kehityksen tärkeys. Ohje tarjoaa päiväkodin työntekijöille konkreettisia ja arjessa hyödynnettäviä esimerkkejä ja vinkkejä lapsen kielellisen kehityksen tukemiseen.
Toteutimme opinnäytetyömme kehittämistyön menetelmän avulla. Opinnäytetyöhön kerättiin kansainvälisiä tutkimuksia avainsanoihin liittyen. Opinnäytetyöstä poimimme tärkeimmät asiat itse ohjeeseen. Opinnäytetyön tuloksena syntyi ohje, joka on sähköisessä muodossa. Ohje on jo itsessään eräänlainen opetusmateriaali työntekijöille. Jatkossa ohjetta on mahdollista kehittää edelleen muihin kasvatusympäristöihin.
Kansainvälisten tutkimusten mukaan varhainen vuorovaikutus niin aikuisten kuin saman ikäisten lasten kanssa on avainasemassa lapsen kielellisessä kehityksessä. Lisäksi leikillä, fyysisellä ympäristöllä ja kirjoitetulla kielellä on suuri merkitys. Opinnäytetyössämme olemme myös käsitelleet positiivista mielenterveyttä ja hyvän ohjeen rakennetta.
Huomasimme, että terveen lapsen kielellisen kehityksen tukemisesta ei ole riittävästi suomalaisia eikä kansainvälisiä tutkimuksia. Mielestämme aihetta tulisi jatkossa siis tutkia lisää.
Ohjeen tavoitteena oli olla helppolukuinen siten, että lukija löytää siitä haluamansa tiedon ja oppii samalla uutta. Tavoite oli myös tuoda ilmi positiivisen mielenterveyden osuutta lapsen kehityksessä sekä saada lukija ymmärtämään lapsen kielellisen kehityksen tärkeys. Ohje tarjoaa päiväkodin työntekijöille konkreettisia ja arjessa hyödynnettäviä esimerkkejä ja vinkkejä lapsen kielellisen kehityksen tukemiseen.
Toteutimme opinnäytetyömme kehittämistyön menetelmän avulla. Opinnäytetyöhön kerättiin kansainvälisiä tutkimuksia avainsanoihin liittyen. Opinnäytetyöstä poimimme tärkeimmät asiat itse ohjeeseen. Opinnäytetyön tuloksena syntyi ohje, joka on sähköisessä muodossa. Ohje on jo itsessään eräänlainen opetusmateriaali työntekijöille. Jatkossa ohjetta on mahdollista kehittää edelleen muihin kasvatusympäristöihin.
Kansainvälisten tutkimusten mukaan varhainen vuorovaikutus niin aikuisten kuin saman ikäisten lasten kanssa on avainasemassa lapsen kielellisessä kehityksessä. Lisäksi leikillä, fyysisellä ympäristöllä ja kirjoitetulla kielellä on suuri merkitys. Opinnäytetyössämme olemme myös käsitelleet positiivista mielenterveyttä ja hyvän ohjeen rakennetta.
Huomasimme, että terveen lapsen kielellisen kehityksen tukemisesta ei ole riittävästi suomalaisia eikä kansainvälisiä tutkimuksia. Mielestämme aihetta tulisi jatkossa siis tutkia lisää.