Företaget X:s internationalisering till Finland : Problem och möjligheter i samband med internationalisering samt marknadsföringskanaler för detta land
Löfdahl, Jonas; Segervall, Conny (2016)
Löfdahl, Jonas
Segervall, Conny
Vaasan ammattikorkeakoulu
2016
Creative Commons Attribution 2.5 Ruotsi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052710577
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052710577
Tiivistelmä
I det här lärdomsprovet så kommer vi att ta reda på vilka problem samt möjligheter det finns vid internationalisering av företaget X. Även hur man förbereder sig för internationalisering och vad man bör analysera i planeringen. Detta arbete kommer även ta upp vad som är fördelarna med internationalisering, och gå igenom företagets marknadsföringskanaler som används vid internationalisering
Teoridelen av arbetet består av allmän information om internationalisering och förberedelser före internationalisering. Teoridelen behandlar även olika metoder av analysering i förstadiet av internationalisering samt vad marknadsundersökning och allt med segmentering innebär. Vad olika kulturskillnader kan ha för skillnad och marknadsföringskanalerna som företaget kommer att använda sig av vid internationalisering tas även upp.
Den empiriska delen består av en grundlig presentation av grundföretaget X och även en undersökning av de företagare som har startat upp företag i Norge, Sverige och Frankrike under samma brand. Resultatet av undersökning visar likheter och skillnader i olika länder efter internationalisering har genomförts. In this thesis, we will find out the problems and possibilities of internationalization of the Company X. Even how to prepare for internationalization and what to analyze in the stage of planning. This work will also address what are the benefits of internationalization, and go through the company's marketing channels used for internationalization.
The theoretical part of the work consists of general information about internationalization and preparation before internationalization. The theoretical part also deals with different methods of analysis in the preliminary stage of internationalization as well as market research and what segmentation means. What the various cultural differences can have a difference, and marketing channels that the company will make use of the internationalization will also be presented.
The empirical part consists of a thorough presentation of the Company X and also a survey of entrepreneurs who have started up companies in Norway, Sweden and France with the same brand. The result of the survey shows similarities and differences in various countries where internationalization has been implemented.
Teoridelen av arbetet består av allmän information om internationalisering och förberedelser före internationalisering. Teoridelen behandlar även olika metoder av analysering i förstadiet av internationalisering samt vad marknadsundersökning och allt med segmentering innebär. Vad olika kulturskillnader kan ha för skillnad och marknadsföringskanalerna som företaget kommer att använda sig av vid internationalisering tas även upp.
Den empiriska delen består av en grundlig presentation av grundföretaget X och även en undersökning av de företagare som har startat upp företag i Norge, Sverige och Frankrike under samma brand. Resultatet av undersökning visar likheter och skillnader i olika länder efter internationalisering har genomförts.
The theoretical part of the work consists of general information about internationalization and preparation before internationalization. The theoretical part also deals with different methods of analysis in the preliminary stage of internationalization as well as market research and what segmentation means. What the various cultural differences can have a difference, and marketing channels that the company will make use of the internationalization will also be presented.
The empirical part consists of a thorough presentation of the Company X and also a survey of entrepreneurs who have started up companies in Norway, Sweden and France with the same brand. The result of the survey shows similarities and differences in various countries where internationalization has been implemented.