Ohjelmistotuotannon laadunvarmistuskäytäntöjen kehittäminen Maanmittauslaitoksen asiakasvirastoille tuotettavassa IT-palvelutuotannossa
Saarinen, Pekka (2017)
Saarinen, Pekka
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052510313
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052510313
Tiivistelmä
Tietojärjestelmät ovat muuttuneet viime vuosikymmeninä organisaatioiden tukitoiminnosta ydintoiminnoksi. Samalla tietojärjestelmien laadunvarmistuksen merkitys on kasvanut.
Tämä opinnäytetyö tutki laadunvarmistuksen muutostarpeita Maanmittauslaitoksen Tietotekniikan palvelukeskuksessa (Mitpa). Tutkimus rajattiin koskemaan ohjelmistotuotannon laadunvarmistuskäytäntöjä Mitpan Vallilan toimipaikassa, joka vastaa asiakasvirastoille tuotettavasta IT-palvelutuotannosta. Laadunvarmistuksen osa-alueista valittiin tutkimuskohteiksi testaus, käytettävyyden varmistaminen ja katselmoinnit. Tutkimuksessa selvitettiin laadunvarmistuskäytäntöjen kehittämistarpeita sekä laadunvarmistuskäytäntöjen heikkouksia ja vahvuuksia. Ensisijainen tavoite oli selvittää laadunvarmistuksen kehityskohteita. Tutkimus toteutettiin v. 2015-2017 aikana.
Teoriaosa käsittelee ohjelmistotuotantoa, ohjelmiston kehittämisen vaiheita, elinkaarimalleja, ohjelmistotuotannon työkaluja sekä muutoksen johtamista. Teoriaosan lähdemateriaalina käytettiin kirjallisuutta ja painamattomia lähteitä (mm. korkeakoulujen kurssimateriaalia ja opinnäytetöitä).
Aineistonkeruuseen sisältyi kahden henkilöstökyselyn toteuttaminen Vallilan toimipaikassa. Niistä ensimmäinen toteutettiin keväällä 2015 ja jälkimmäinen talvella 2017. Tutkimus tuotti vajaan 40 sivun laajuisen aineiston. Aineisto muodostuu kahden kyselyn vastauksista ja vastauksista työpajamuotoisesti suoritetusta analyysistä. Aineiston tuottamiseen osallistui noin neljäsosa Vallilan toimipaikan henkilöstöstä ja he edustivat yhtätoista tehtäväroolia. Kerättyä aineistoa analysoitiin kvalitatiivisesti.
Tärkeimpiä laadunvarmistuksen kehittämistoimenpiteitä heikkouksien korjaamiseksi ovat kokonaisvaltaisen laatuajattelun ja -vastuun edistäminen sekä Vallilan toimipaikassa että asiakasvirastoissa, määrittelyjen tarkentaminen, katselmointien toteutuksen ja seurannan tarkentaminen, testausautomaation laajentaminen, laadunvarmistuksen ohjeiden parantaminen, osaamisen tehokkaampi jakaminen (esim. projektityössä syntyneistä hyvistä käytännöistä tiedottaminen) ja laadunvarmistuksen henkilöresurssien vahvistaminen. Lisäksi tulee kehittää esimiesten ja henkilöstön välistä yhteistyötä työn esteiden ym. henkilöstön havaitsemien ongelmien ratkaisemisessa.
Vallilan toimipaikan vahvuuksia laadunvarmistuksessa ovat mm. henkilöstön substanssitietämys, testaajien ammattitaito, testauksen merkityksen ymmärtäminen työyhteisössä, nykyaikaiset työvälineet ja testausmenetelmien kehittämiseen panostaminen.
Tämä opinnäytetyö tutki laadunvarmistuksen muutostarpeita Maanmittauslaitoksen Tietotekniikan palvelukeskuksessa (Mitpa). Tutkimus rajattiin koskemaan ohjelmistotuotannon laadunvarmistuskäytäntöjä Mitpan Vallilan toimipaikassa, joka vastaa asiakasvirastoille tuotettavasta IT-palvelutuotannosta. Laadunvarmistuksen osa-alueista valittiin tutkimuskohteiksi testaus, käytettävyyden varmistaminen ja katselmoinnit. Tutkimuksessa selvitettiin laadunvarmistuskäytäntöjen kehittämistarpeita sekä laadunvarmistuskäytäntöjen heikkouksia ja vahvuuksia. Ensisijainen tavoite oli selvittää laadunvarmistuksen kehityskohteita. Tutkimus toteutettiin v. 2015-2017 aikana.
Teoriaosa käsittelee ohjelmistotuotantoa, ohjelmiston kehittämisen vaiheita, elinkaarimalleja, ohjelmistotuotannon työkaluja sekä muutoksen johtamista. Teoriaosan lähdemateriaalina käytettiin kirjallisuutta ja painamattomia lähteitä (mm. korkeakoulujen kurssimateriaalia ja opinnäytetöitä).
Aineistonkeruuseen sisältyi kahden henkilöstökyselyn toteuttaminen Vallilan toimipaikassa. Niistä ensimmäinen toteutettiin keväällä 2015 ja jälkimmäinen talvella 2017. Tutkimus tuotti vajaan 40 sivun laajuisen aineiston. Aineisto muodostuu kahden kyselyn vastauksista ja vastauksista työpajamuotoisesti suoritetusta analyysistä. Aineiston tuottamiseen osallistui noin neljäsosa Vallilan toimipaikan henkilöstöstä ja he edustivat yhtätoista tehtäväroolia. Kerättyä aineistoa analysoitiin kvalitatiivisesti.
Tärkeimpiä laadunvarmistuksen kehittämistoimenpiteitä heikkouksien korjaamiseksi ovat kokonaisvaltaisen laatuajattelun ja -vastuun edistäminen sekä Vallilan toimipaikassa että asiakasvirastoissa, määrittelyjen tarkentaminen, katselmointien toteutuksen ja seurannan tarkentaminen, testausautomaation laajentaminen, laadunvarmistuksen ohjeiden parantaminen, osaamisen tehokkaampi jakaminen (esim. projektityössä syntyneistä hyvistä käytännöistä tiedottaminen) ja laadunvarmistuksen henkilöresurssien vahvistaminen. Lisäksi tulee kehittää esimiesten ja henkilöstön välistä yhteistyötä työn esteiden ym. henkilöstön havaitsemien ongelmien ratkaisemisessa.
Vallilan toimipaikan vahvuuksia laadunvarmistuksessa ovat mm. henkilöstön substanssitietämys, testaajien ammattitaito, testauksen merkityksen ymmärtäminen työyhteisössä, nykyaikaiset työvälineet ja testausmenetelmien kehittämiseen panostaminen.