Verkkokaupan rakentamisen ja markkinoinnin suunnitelma Porvoolaiselle pienyritykselle
Ilves, Saara (2017)
Ilves, Saara
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052510201
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052510201
Tiivistelmä
Työn tavoitteena on verkkokauppa mahdollisuuksien tutkiminen ja suunnittelu, sekä sen markkinoinnin suunnitteleminen Porvoolaiselle käsityöyritykselle Willatar Oylle. Verkko-kauppa suunnitelman luomisen tarkoituksena on löytää keinoja kasvattaa Willataren myyn-tiä. Tämä on erityisen tärkeää aikoina, jotka eivät ole Willataren sesonki aikoja, jolloin Por-vooseen tulee paljon turisteja.
Työ tehtiin vuosina 2016 – 2017, ja suoritetiin tutkimuksellisena kehitystyönä, jossa metodi-na käytetiin tapaustutkimusta.
Työn tuloksena syntyy verkkokaupan rakentamista ja sen markkinointia tukeva suunnitel-ma. Oikeita ratkaisuja etsittiin yrittäjän toivomusten ja huolenaiheiden perusteella. Näihin kuuluivat mm. raha, ulkoasun suunnittelu mahdollisuudet, sekä tukipalvelut. Suunnitelmas-sa päädytään tulokseen, että parhaiten Willataren tarkoitukseen sopii Vilkaan tarjoama pilvi-palvelu verkkokauppa ohjelma, jota käytetään verkkokauppa suunnitelman laatimisen poh-jana. Tämän lisäksi optimaalisiksi markkinointi keinoiksi pienyritykselle sopivat hakuko-neoptimointi, sekä sosiaalisen medioiden kuten Facebookin, Pinterestin, ja Instagramin käyttö.
Tutkimusta tehdessä selvisi, että useammat palvelun tarjoavat hyviä ja monipuolisia palve-luja myös pienyrittäjien käyttöön. Toisaalta taas kuitenkin pienyrittäjän näkökulmasta raha ja muut resurssit kuitenkin osaltaan rajoittavat verkkokaupan rakentamista.
Työ tehtiin vuosina 2016 – 2017, ja suoritetiin tutkimuksellisena kehitystyönä, jossa metodi-na käytetiin tapaustutkimusta.
Työn tuloksena syntyy verkkokaupan rakentamista ja sen markkinointia tukeva suunnitel-ma. Oikeita ratkaisuja etsittiin yrittäjän toivomusten ja huolenaiheiden perusteella. Näihin kuuluivat mm. raha, ulkoasun suunnittelu mahdollisuudet, sekä tukipalvelut. Suunnitelmas-sa päädytään tulokseen, että parhaiten Willataren tarkoitukseen sopii Vilkaan tarjoama pilvi-palvelu verkkokauppa ohjelma, jota käytetään verkkokauppa suunnitelman laatimisen poh-jana. Tämän lisäksi optimaalisiksi markkinointi keinoiksi pienyritykselle sopivat hakuko-neoptimointi, sekä sosiaalisen medioiden kuten Facebookin, Pinterestin, ja Instagramin käyttö.
Tutkimusta tehdessä selvisi, että useammat palvelun tarjoavat hyviä ja monipuolisia palve-luja myös pienyrittäjien käyttöön. Toisaalta taas kuitenkin pienyrittäjän näkökulmasta raha ja muut resurssit kuitenkin osaltaan rajoittavat verkkokaupan rakentamista.