MITÄ BRITTIASIAKKAAT ODOTTAVAT TURISTIKOHTEEN VERKKOSIVUSTOLTA? : Case Ranuan eläinpuisto
Simola, Tiina (2017)
Simola, Tiina
Oulun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705249979
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705249979
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan, mitä brittiasiakkaat odottavat turistikohteen verkkosivustolta ja kuinka Ranuan eläinpuiston uudistunut internetsivusto vastaa näihin tarpeisiin.
Toimeksianto työlle tuli Oulun ammattikorkeakoulun ja Oulun yliopiston yhteis-hankkeelta Hurmokselta. Hurmoksen yhteistyökumppanin Ranuan eläinpuiston internetsivusto uusittiin syksyllä 2016, ja yrityksessä kaivattiin tietoa, miten hyvin sivusto onnistuu houkuttelemaan brittiasiakkaita tutustumaan yritykseen paremmin ja sitä kautta herättämään kiinnostuksen vierailla eläinpuistossa.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja sisällönanalyysina. Tietoperustassa perehdytään markkinoinnin ja markkinointiviestinnän tehtäviin, kansainvälisen markkinointiviestinnän erityispiirteisiin sekä internetsivustoihin markkinointikanavana. Tutustumme myös Lapin suosion nousuun brittituristien kohteena. Tutkimusta varten toteutettiin myös briteille suunnattu verkkokysely, jossa kysyttiin brittien odotuksia turistikohteen internetsivuilta yleisesti sekä mielipiteitä Ranuan eläinpuiston internetsivustosta. Sisällönanalyysissa vertaillaan brittien odotuksia ja internetsivuston sisältöä ja sitä, kuinka hyvin ne kohtaavat. Lopuksi annetaan vielä kehitysehdotuksia sivustolle.
Opinnäytetyössä on käytetty lähteenä niin kotimaista kuin ulkomaistakin kirjallisuutta että erilaisia verkkolähteitä. Tietoa on hankittu myös sähköpostitse Ranuan eläinpuistosta sekä internetsivujen suunnitteluprosessista eläinpuiston toimitusjohtajalta ja sivuston suunnittelijalta.
Toimeksianto työlle tuli Oulun ammattikorkeakoulun ja Oulun yliopiston yhteis-hankkeelta Hurmokselta. Hurmoksen yhteistyökumppanin Ranuan eläinpuiston internetsivusto uusittiin syksyllä 2016, ja yrityksessä kaivattiin tietoa, miten hyvin sivusto onnistuu houkuttelemaan brittiasiakkaita tutustumaan yritykseen paremmin ja sitä kautta herättämään kiinnostuksen vierailla eläinpuistossa.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja sisällönanalyysina. Tietoperustassa perehdytään markkinoinnin ja markkinointiviestinnän tehtäviin, kansainvälisen markkinointiviestinnän erityispiirteisiin sekä internetsivustoihin markkinointikanavana. Tutustumme myös Lapin suosion nousuun brittituristien kohteena. Tutkimusta varten toteutettiin myös briteille suunnattu verkkokysely, jossa kysyttiin brittien odotuksia turistikohteen internetsivuilta yleisesti sekä mielipiteitä Ranuan eläinpuiston internetsivustosta. Sisällönanalyysissa vertaillaan brittien odotuksia ja internetsivuston sisältöä ja sitä, kuinka hyvin ne kohtaavat. Lopuksi annetaan vielä kehitysehdotuksia sivustolle.
Opinnäytetyössä on käytetty lähteenä niin kotimaista kuin ulkomaistakin kirjallisuutta että erilaisia verkkolähteitä. Tietoa on hankittu myös sähköpostitse Ranuan eläinpuistosta sekä internetsivujen suunnitteluprosessista eläinpuiston toimitusjohtajalta ja sivuston suunnittelijalta.