Hoitotyön harjoittelun arviointilomakkeen arviointi
Salonen, Tuula (2017)
Salonen, Tuula
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705249978
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705249978
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata hoitotyön koulutuksen ohjatun harjoittelun arviointilomakkeen arviointeja opiskelijoiden, opettajien ja ohjaajien kuvaamana. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää kompetenssipohjaista arviointilomaketta.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka aineistosta tehtiin sisällönanalyysi. Tutkimusaineisto oli kerätty e-lomakkeella keväällä ja syksyllä 2010 ja tutkimusaineisto saatiin valmiina tutkimuksen tilaajalta Satakunnan ammattikorkeakoululta. He olivat kiinnostuneita opiskelijoiden, ohjaajien ja opettajien kokemuksista arviointilomakkeen käytöstä ja mahdollista ehdotuksista lomakkeen kehittämiseksi. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka aineistosta tehtiin induktiivinen eli aineistolähtöinen sisällönanalyysi. Tutkimukseen vastasi 60 (n=60) opiskelijaa, opettajaa tai ohjaajaa.
Tutkimustulokset osoittivat, että arviointilomaketta pidettiin selkeänä ja toimivana. Tietotekniikan ongelmana oli lähinnä saatavuus harjoittelupaikoilla. Arviointilomake laajensi näkökulmaa oppimiseen, oman oppimisen pohdintaan. Pääsääntöisesti arviointilomake helpotti tavoitteiden asettamista ja arviointia mutta ECTS-projektin mukaiset yleiset kompetenssit ja koulutusohjelmakohtaiset kompetenssit osaamiskuvauksineen eivät soveltuneet arviointilomakkeen sellaisenaan, vaan vaativat kehittämistä ennen käyttöönottoa.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka aineistosta tehtiin sisällönanalyysi. Tutkimusaineisto oli kerätty e-lomakkeella keväällä ja syksyllä 2010 ja tutkimusaineisto saatiin valmiina tutkimuksen tilaajalta Satakunnan ammattikorkeakoululta. He olivat kiinnostuneita opiskelijoiden, ohjaajien ja opettajien kokemuksista arviointilomakkeen käytöstä ja mahdollista ehdotuksista lomakkeen kehittämiseksi. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka aineistosta tehtiin induktiivinen eli aineistolähtöinen sisällönanalyysi. Tutkimukseen vastasi 60 (n=60) opiskelijaa, opettajaa tai ohjaajaa.
Tutkimustulokset osoittivat, että arviointilomaketta pidettiin selkeänä ja toimivana. Tietotekniikan ongelmana oli lähinnä saatavuus harjoittelupaikoilla. Arviointilomake laajensi näkökulmaa oppimiseen, oman oppimisen pohdintaan. Pääsääntöisesti arviointilomake helpotti tavoitteiden asettamista ja arviointia mutta ECTS-projektin mukaiset yleiset kompetenssit ja koulutusohjelmakohtaiset kompetenssit osaamiskuvauksineen eivät soveltuneet arviointilomakkeen sellaisenaan, vaan vaativat kehittämistä ennen käyttöönottoa.