Verktyg för uppföljning av examensarbetsprocessen
Rosendal, Pia (2017)
Rosendal, Pia
Yrkeshögskolan Novia
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705249906
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705249906
Tiivistelmä
Syftet med detta examensarbete var att undersöka hur man kunde förbättra uppföljningen av examensarbetet för ingenjörsutbildningarna vid Yrkeshögskolan Novia. Detta gjordes genom att undersöka tre olika alternativ. Först undersöktes vidareutveckling av Moodle, sedan utveckling av skräddarsydd webbapplikation och sist undersöktes hur andra högskolor hanterar examensarbetsprocessen.
Resultatet ledde till en rekommendation att fortsätta använda undervisningsplattformen Moodle men sätta till villkor i aktiviteter. En webbapplikation tar tid att utveckla och end-ast några högskolor använder ännu verktyget SciPro som dessutom inte kunde testas. The goal was to investigate how to improve the follow-up of the degree project for the engineering education at the Novia university of Applied Sciences. Three different options have been investigated. First, further development of Moodle was investigated, next, the development of a custom-made web application was investigated and finally it was investigated how other schools handle the thesis process.
As a result, the recommendation was to continue to use Moodle but to set conditions in activities. A web application takes time to develop and only a few schools use the SciPro program that could not be tested.
Resultatet ledde till en rekommendation att fortsätta använda undervisningsplattformen Moodle men sätta till villkor i aktiviteter. En webbapplikation tar tid att utveckla och end-ast några högskolor använder ännu verktyget SciPro som dessutom inte kunde testas.
As a result, the recommendation was to continue to use Moodle but to set conditions in activities. A web application takes time to develop and only a few schools use the SciPro program that could not be tested.