Laatujärjestelmän ja ympäristöystävällisten ratkaisujen toteuttaminen Jarkimo Oy:lle
Jurmu, Sonja (2017)
Jurmu, Sonja
Hämeen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052410100
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052410100
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli laatia laatujärjestelmä yritykselle, jonka lisäksi tuli toteuttaa ympäristöystävälliset ratkaisut. Työn tilaajana toimi Jarkimo Oy, joka on viher- ja maarakennukseen erikoistunut yritys. Jarkimo Oy:llä ei ole ollut kokonaisvaltaista laatujärjestelmää, vaan heidän toimintansa on sisältänyt erilaisia lomakkeita, joiden avulla toimintaa on dokumentoitu. Opinnäytetyössä nämä dokumentit koottiin yhteen ja muodostettiin selkeä järjestelmä laadunhallintaan.
Laatujärjestelmää alettiin rakentaa ISO 9001:2015 -laatustandardin mukaisesti, vaikka yrityksen tavoitteena ei ole sertifioida järjestelmää. Laatujärjestelmä haluttiin kuitenkin rakentaa heti alusta jo niin, että se kykenee vastaamaan yleisiin laadunhallinnan vaatimuksiin ja on ajankohtainen. Lisäksi vaatimusten täyttäminen mahdollistaa laatujärjestelmän myöhemmän sertifioinnin, jos se koetaan tarpeelliseksi.
Laatujärjestelmään sisällytettiin laatukäsikirja ja seurantalomakkeet. Laatukäsikirja sisältää yrityksen toimintatavat ja tiedot muun muassa laatupolitiikasta ja johdon vastuista. Seurantalomakkeita opinnäytetyön aikana kerättiin 20 yrityksen omista tiedoista, jotka lopulta koottiin laatukäsikirjan liitteiksi. Lomakkeista osa pysyi muuttumattomina, mutta monia muutettiin vastaamaan paremmin yrityksen nykyistä toimintaa.
Lisäksi laatupolitiikkaan ja laatujärjestelmään liitettiin tietoa yrityksen ympäristövastuusta ja siitä, miten yritys huomioi ympäristön ja kestävän kehityksen periaatteet toiminnassaan. Selkeä huomio opinnäytetyössä oli kuitenkin laadussa, jonka vuoksi joustavampi aikataulu olisi mahdollistanut ympäristöohjelman tarkemman yhdistämisen laatujärjestelmään.
Laatujärjestelmää alettiin rakentaa ISO 9001:2015 -laatustandardin mukaisesti, vaikka yrityksen tavoitteena ei ole sertifioida järjestelmää. Laatujärjestelmä haluttiin kuitenkin rakentaa heti alusta jo niin, että se kykenee vastaamaan yleisiin laadunhallinnan vaatimuksiin ja on ajankohtainen. Lisäksi vaatimusten täyttäminen mahdollistaa laatujärjestelmän myöhemmän sertifioinnin, jos se koetaan tarpeelliseksi.
Laatujärjestelmään sisällytettiin laatukäsikirja ja seurantalomakkeet. Laatukäsikirja sisältää yrityksen toimintatavat ja tiedot muun muassa laatupolitiikasta ja johdon vastuista. Seurantalomakkeita opinnäytetyön aikana kerättiin 20 yrityksen omista tiedoista, jotka lopulta koottiin laatukäsikirjan liitteiksi. Lomakkeista osa pysyi muuttumattomina, mutta monia muutettiin vastaamaan paremmin yrityksen nykyistä toimintaa.
Lisäksi laatupolitiikkaan ja laatujärjestelmään liitettiin tietoa yrityksen ympäristövastuusta ja siitä, miten yritys huomioi ympäristön ja kestävän kehityksen periaatteet toiminnassaan. Selkeä huomio opinnäytetyössä oli kuitenkin laadussa, jonka vuoksi joustavampi aikataulu olisi mahdollistanut ympäristöohjelman tarkemman yhdistämisen laatujärjestelmään.