Perehdytyskansio Lakkatien Erityislastenkodille
Kajander, Annastiina (2017)
Kajander, Annastiina
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052410098
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052410098
Tiivistelmä
Kajander, Annastiina. Perehdytyskansio Lakkatien erityislastenkodille.
Kevät 2017. 104 sivua., 4 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu. Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK).
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää ja yhtenäistää perehdyttämiskäytäntöä Lakkatien erityislastenkodissa. Tavoitteena oli työyhteisön kehittäminen olemassa olevien käytäntöjen osalta ja osaamisen kehittäminen perehdyttämisen osalta. Tavoitteena oli luoda informatiivinen perehdytysmateriaali uusien työntekijöiden ja opiskelijoiden käyttöön sekä yhtenäistää käytänteitä Lakkatien erityislastenkodissa. Kehittämishankkeen tuloksena syntyi perehdytyskansio, perehdytyslomake sekä perehdyttäjälle aloitussivu ohjeineen.
Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Turun kaupungin Lakkatien erityislastenkodin henkilökunnan kanssa. Opinnäytetyön teoriaosassa käsitellään erityislastenkotia työ- ja kehittämisympäristönä. Sijaishuoltolaitoksessa työskentelyn erityispiirteinä on otettu huomioon traumatisoituneiden lasten kuntouttava hoitoideologia sekä väkivallan uhka. Toiminnallinen kehittämishanke kappaleessa on käsitelty opinnäytetyön viitekehystä, kehittämistehtäviä ja aineistonkeruun menetelmiä. Aineistonkeruu on tehty pitämällä tutkimuspäiväkirjaa ja työryhmäpalavereita sekä toteuttamalla avoin kysely. Kyselylomakkeella kerättiin kokemuksia perehdytyksestä uusilta tulokkailta, jotka olivat saaneet perehdytyksen vuosina 2015 – 2017 ja olemassa olevan perehdytysmateriaalin toimivuudesta. Vastaukset on analysoitu teemoittain sekä nelikenttäanalyysin avulla.
Perehdytyskansiota voi käyttää joko täydentävänä materiaalina tai itsenäisenä kokonaisuutena. Kansio on tehty sekä paperiseen että sähköiseen muotoon. Siihen on sisällytetty perehdytyslomake ja perehdyttäjälle tarkoitettu ohjesivu.
Kevät 2017. 104 sivua., 4 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu. Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK).
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää ja yhtenäistää perehdyttämiskäytäntöä Lakkatien erityislastenkodissa. Tavoitteena oli työyhteisön kehittäminen olemassa olevien käytäntöjen osalta ja osaamisen kehittäminen perehdyttämisen osalta. Tavoitteena oli luoda informatiivinen perehdytysmateriaali uusien työntekijöiden ja opiskelijoiden käyttöön sekä yhtenäistää käytänteitä Lakkatien erityislastenkodissa. Kehittämishankkeen tuloksena syntyi perehdytyskansio, perehdytyslomake sekä perehdyttäjälle aloitussivu ohjeineen.
Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Turun kaupungin Lakkatien erityislastenkodin henkilökunnan kanssa. Opinnäytetyön teoriaosassa käsitellään erityislastenkotia työ- ja kehittämisympäristönä. Sijaishuoltolaitoksessa työskentelyn erityispiirteinä on otettu huomioon traumatisoituneiden lasten kuntouttava hoitoideologia sekä väkivallan uhka. Toiminnallinen kehittämishanke kappaleessa on käsitelty opinnäytetyön viitekehystä, kehittämistehtäviä ja aineistonkeruun menetelmiä. Aineistonkeruu on tehty pitämällä tutkimuspäiväkirjaa ja työryhmäpalavereita sekä toteuttamalla avoin kysely. Kyselylomakkeella kerättiin kokemuksia perehdytyksestä uusilta tulokkailta, jotka olivat saaneet perehdytyksen vuosina 2015 – 2017 ja olemassa olevan perehdytysmateriaalin toimivuudesta. Vastaukset on analysoitu teemoittain sekä nelikenttäanalyysin avulla.
Perehdytyskansiota voi käyttää joko täydentävänä materiaalina tai itsenäisenä kokonaisuutena. Kansio on tehty sekä paperiseen että sähköiseen muotoon. Siihen on sisällytetty perehdytyslomake ja perehdyttäjälle tarkoitettu ohjesivu.