Koulutus kulttuurisesta moninaisuudesta päiväkodin henkilökunnalle
Boman, Camilla; Gür, Zübeyde (2017)
Boman, Camilla
Gür, Zübeyde
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052410028
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052410028
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön aiheena oli järjestää koulutus Kauniaisten kunnallisen päiväkodin henkilökunnalle kulttuurisesta moninaisuudesta. Koulutus oli aiheellinen järjestää, sillä Kauniaisissa on ollut vuosia melko vähäinen maahanmuuttajien määrä, mutta Suomessa maahanmuuttajien, turvapaikanhakijoiden, pakolaisten ja muiden eri kieli- ja kulttuuritaustaisten henkilöiden määrä on kasvanut ja tulee kasvamaan. Kauniaisten kaupungin on täten valmistauduttava kouluttamaan henkilökuntaa eri kulttuurien kohtaamiseen. Opinnäytetyön aihe on työelämälähtöinen, sillä se ideoitiin yhdessä päiväkodin johtajan kanssa. Opinnäytetyö oli lisäksi osa Kauniaisten varhaiskasvatuksen hanketta, jossa yhtenä alueena oli kulttuurinen moninaisuus kotouttamisen näkökulmasta.
Opinnäytetyön tavoitteena oli edistää päiväkodin henkilökunnan tietoisuutta kulttuuriseen moninaisuuteen liittyvistä käsitteistä, kuten pakolaisuudesta, turvapaikanhakijoista ja maahanmuuttajista sekä vahvistaa heidän kulttuurista osaamistaan. Kouluttamalla henkilökuntaa on mahdollista helpottaa vuorovaikutusta varhaiskasvatuksen työntekijöiden ja eri kieli- ja kulttuuritaustaisten perheiden välillä. Tavoitteena oli myös lisätä moniammatillista yhteistyötä eri tahojen, kuten päiväkodin ja sosiaalialan järjestöjen välillä kutsumalla asiantuntijoita kolmannelta sektorilta.
Ennen koulutuksen järjestämistä päiväkodin henkilökunnan mielipiteitä kartoitettiin kulttuurisesta moninaisuudesta ja toiveita järjestettävän koulutuksen aiheista. Mielipiteiden ja toiveiden kartoituksen jälkeen koulutuksen tarkka sisältö suunniteltiin yhdessä asiantuntijoiden kanssa ja koulutuksen eteneminen suunniteltiin päiväkodin johtajan kanssa.
Opinnäytetyön keskeisiä teemoja ovat kulttuurinen moninaisuus, interkulttuurinen kompetenssi, maahanmuutto, pakolaisuus, vähemmistöt, turvapaikanhakijat, henkilöstökoulutus ja varhaiskasvatus. Teoreettinen viitekehys keskittyi näihin käsitteisiin ja esimerkiksi siihen, miten kulttuurinen moninaisuus näkyy varhaiskasvatuksessa.
Koulutusta voisi jatkossa lähteä kehittämään syventämällä henkilökunnan kulttuurista osaamista ja paneutumalla enemmän päivähoidon arjessa tarpeelliseen tietoon. Asiantuntijoiden vaihtuvuus ja yhteistyön tiivistäminen Kauniaisten ja muiden kuntien päiväkotien kanssa voisi tuoda koulutukseen monipuolisia näkökulmia. Koulutukseen voisi kutsua esimerkiksi muiden kuntien päiväkodeista työntekijöitä, joilla on jo kokemusta eri kieli- ja kulttuuritaustaisten perheiden kanssa työskentelystä. Koulutuksen vaikutuksesta henkilökunnan toimintaan voisi tehdä laadullisen tutkimuksen.
Opinnäytetyöllä oli Kauniaisten kaupungin myöntämä tutkimuslupa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli edistää päiväkodin henkilökunnan tietoisuutta kulttuuriseen moninaisuuteen liittyvistä käsitteistä, kuten pakolaisuudesta, turvapaikanhakijoista ja maahanmuuttajista sekä vahvistaa heidän kulttuurista osaamistaan. Kouluttamalla henkilökuntaa on mahdollista helpottaa vuorovaikutusta varhaiskasvatuksen työntekijöiden ja eri kieli- ja kulttuuritaustaisten perheiden välillä. Tavoitteena oli myös lisätä moniammatillista yhteistyötä eri tahojen, kuten päiväkodin ja sosiaalialan järjestöjen välillä kutsumalla asiantuntijoita kolmannelta sektorilta.
Ennen koulutuksen järjestämistä päiväkodin henkilökunnan mielipiteitä kartoitettiin kulttuurisesta moninaisuudesta ja toiveita järjestettävän koulutuksen aiheista. Mielipiteiden ja toiveiden kartoituksen jälkeen koulutuksen tarkka sisältö suunniteltiin yhdessä asiantuntijoiden kanssa ja koulutuksen eteneminen suunniteltiin päiväkodin johtajan kanssa.
Opinnäytetyön keskeisiä teemoja ovat kulttuurinen moninaisuus, interkulttuurinen kompetenssi, maahanmuutto, pakolaisuus, vähemmistöt, turvapaikanhakijat, henkilöstökoulutus ja varhaiskasvatus. Teoreettinen viitekehys keskittyi näihin käsitteisiin ja esimerkiksi siihen, miten kulttuurinen moninaisuus näkyy varhaiskasvatuksessa.
Koulutusta voisi jatkossa lähteä kehittämään syventämällä henkilökunnan kulttuurista osaamista ja paneutumalla enemmän päivähoidon arjessa tarpeelliseen tietoon. Asiantuntijoiden vaihtuvuus ja yhteistyön tiivistäminen Kauniaisten ja muiden kuntien päiväkotien kanssa voisi tuoda koulutukseen monipuolisia näkökulmia. Koulutukseen voisi kutsua esimerkiksi muiden kuntien päiväkodeista työntekijöitä, joilla on jo kokemusta eri kieli- ja kulttuuritaustaisten perheiden kanssa työskentelystä. Koulutuksen vaikutuksesta henkilökunnan toimintaan voisi tehdä laadullisen tutkimuksen.
Opinnäytetyöllä oli Kauniaisten kaupungin myöntämä tutkimuslupa.