Chanel-brändin nuorentaminen Suomessa
Auvinen, Elina (2017)
Auvinen, Elina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705239858
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705239858
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa Chanel-kosmetiikkabrändin imagoa ja asiakaskuntaa Suomessa sekä luoda saatujen tulosten pohjalta kehitysehdotuksia Chanel-brändin markkinointiin Suomessa brändin nuorentamisen näkökulmasta. Työn toimeksiantaja oli Chanel-brändin jakelija Oy Transmeri Ab. Teoriataustassa käsiteltiin laajasti erilaisia brändin nuorentamiseen liittyviä aihepiirejä; bränditeoriaa, brändien uudistamista, luksusbrändien erityispiirteitä sekä niiden asiakkaita, digitaalista brändimarkkinointia ja Y-sukupolvea eli milleniaaleja, jotka ovat brändien nuoria asiakkaita. Teoriataustassa tähdättiin brändien nuorentamiseen liittyvien asioiden syvälliseen ymmärtämiseen.
Opinnäytetyön toiminnallinen osuus oli kvalitatiivinen tutkimus, jossa haastateltiin eri puolilla Suomea asuvia ja työskenteleviä Chanel-konsulentteja sähköpostitse. Haastattelututkimuksen avulla oli tarkoitus selvittää Chanel-brändin vallitsevaa imagoa ja asiakaskuntaa Suomessa. Tutkimusten tulosten perusteella asiakaskunta muodostuu pääasiassa kaiken ikäisistä, työssäkäyvistä naisista, jotka ovat valveutuneita kuluttajia. Brändin imago on laadukas, arvostettu ja kallis, mutta Suomessa vielä melko tuntematon. Tulosten perusteella sekä Chanel-kosmetiikkabrändin imago että asiakaskunta ovat nuorentuneet Suomessa viime vuosien aikana. Imago ei kuitenkaan ole vielä samalla tasolla kuin muualla maailmassa. Tulosten pohjalta laaditut kehitysehdotukset Chanel-brändin markkinointia varten liittyivät sosiaaliseen mediaan, konsulenttien kouluttamiseen sekä blogiyhteistöihin. Tutkimuksesta saatu tieto sekä markkinoinnin kehitysehdotukset ovat hyödyllisiä Oy Transmeri Ab:lle, sillä se voi niiden avulla kehittää markkinointiaan ja oppia tuntemaan Chanel-brändiä ja sen ominaisuuksia syvemmin.
Opinnäytetyön toiminnallinen osuus oli kvalitatiivinen tutkimus, jossa haastateltiin eri puolilla Suomea asuvia ja työskenteleviä Chanel-konsulentteja sähköpostitse. Haastattelututkimuksen avulla oli tarkoitus selvittää Chanel-brändin vallitsevaa imagoa ja asiakaskuntaa Suomessa. Tutkimusten tulosten perusteella asiakaskunta muodostuu pääasiassa kaiken ikäisistä, työssäkäyvistä naisista, jotka ovat valveutuneita kuluttajia. Brändin imago on laadukas, arvostettu ja kallis, mutta Suomessa vielä melko tuntematon. Tulosten perusteella sekä Chanel-kosmetiikkabrändin imago että asiakaskunta ovat nuorentuneet Suomessa viime vuosien aikana. Imago ei kuitenkaan ole vielä samalla tasolla kuin muualla maailmassa. Tulosten pohjalta laaditut kehitysehdotukset Chanel-brändin markkinointia varten liittyivät sosiaaliseen mediaan, konsulenttien kouluttamiseen sekä blogiyhteistöihin. Tutkimuksesta saatu tieto sekä markkinoinnin kehitysehdotukset ovat hyödyllisiä Oy Transmeri Ab:lle, sillä se voi niiden avulla kehittää markkinointiaan ja oppia tuntemaan Chanel-brändiä ja sen ominaisuuksia syvemmin.