Kätilö-ja terveydenhoitajaopiskelijoiden antamat palautteet käytännön harjoittelun opiskelijaohjauksesta
Sundell, Linda; Ronkainen, Jenna (2017)
Sundell, Linda
Ronkainen, Jenna
Oulun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705239790
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705239790
Tiivistelmä
Olemme valinneet opinnäytetyön aiheen Oulun yliopistollisen sairaalan opinnäytetyöaihepankista. Opinnäytetyömme tarkoituksena oli selvittää kätilö- ja terveydenhoitajaopiskelijoiden keskeiset kehitettävät asiat Oulun yliopistollisen sairaalan käytännön harjoittelun opiskelijaohjauksesta CLES-mittarilla. Opinnäytetyössämme analysoimme CLES- mittarin sana on vapaa -osion vuosilta 2015-2016. Opinnäytetyö kuvaa keskeiset kehitettävät asiat käytännön harjoittelun opiskelijaohjauksessa opiskelijoiden näkökulmasta.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, joka etenee induktiivisesti. Aineistona oli 36 sivua opiskelijoiden (n=462) tuottamaa tekstiä. Tulosten mukaan keskeiset kehitettävät asiat käytännön harjoittelun opiskelijaohjauksessa ovat: ohjaajan suhtautuminen opiskelijaan, ohjaamisen laatuun vaikuttavat tekijät ja ohjaajan ohjaustaidot.
Tutkimuksemme tuloksia voidaan hyödyntää arvioitaessa, mitä kehitettävää käytännön harjoittelun opiskelijaohjauksessa on Oulun yliopistollisessa sairaalassa. Tutkimusta voidaan käyttää myös kouluttaessa ja perehdyttäessä henkilökuntaa. Oulun yliopistollisen sairaalan tavoite on laadukas ja hyvä ohjaus. Yhtenäisellä ja laadukkaalla käytännönharjoittelun opiskelijaohjauksella saadaan tasavertaista opiskelijaohjausta. Terveysalan koulutuksista kolmasosa on ammattitaitoa edistävää käytännön harjoittelua, joten on tärkeää, että ohjaus on tasavertaista ja laadukasta. Oulun yliopistollisessa sairaalassa kaikilla työntekijöillä on vastuu ja velvollisuus ohjata ja tukea opiskelijan ammatillista kasvua harjoittelujakson aikana.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, joka etenee induktiivisesti. Aineistona oli 36 sivua opiskelijoiden (n=462) tuottamaa tekstiä. Tulosten mukaan keskeiset kehitettävät asiat käytännön harjoittelun opiskelijaohjauksessa ovat: ohjaajan suhtautuminen opiskelijaan, ohjaamisen laatuun vaikuttavat tekijät ja ohjaajan ohjaustaidot.
Tutkimuksemme tuloksia voidaan hyödyntää arvioitaessa, mitä kehitettävää käytännön harjoittelun opiskelijaohjauksessa on Oulun yliopistollisessa sairaalassa. Tutkimusta voidaan käyttää myös kouluttaessa ja perehdyttäessä henkilökuntaa. Oulun yliopistollisen sairaalan tavoite on laadukas ja hyvä ohjaus. Yhtenäisellä ja laadukkaalla käytännönharjoittelun opiskelijaohjauksella saadaan tasavertaista opiskelijaohjausta. Terveysalan koulutuksista kolmasosa on ammattitaitoa edistävää käytännön harjoittelua, joten on tärkeää, että ohjaus on tasavertaista ja laadukasta. Oulun yliopistollisessa sairaalassa kaikilla työntekijöillä on vastuu ja velvollisuus ohjata ja tukea opiskelijan ammatillista kasvua harjoittelujakson aikana.