Energiatehokkuuspalvelut kaukolämpöasiakkaille
Uhlbeck, Olli (2017)
Uhlbeck, Olli
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705239782
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705239782
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tilaajana toimi Pori Energia Oy. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää kaukolämpöasiakkaille tarjottavia lämmönjakokeskukseen ja energiatehokkuuteen liittyviä palveluja. Osana opinnäytetyötä oli tarkoitus kartoittaa markkinoilla olevien tietojärjestelmien ja lämmityksen ohjausjärjestelmien soveltuvuutta osaksi Pori Energian tarjoamaa palvelukokonaisuutta.
Työn teoreettisessa osuudessa käsiteltiin yleisiä asioita koskien kaukolämpöä, lämmönjakokeskusta ja palveluita. Teoriaosuus pohjautuu aiheista löytyvään ammattikirjallisuuteen.
Opinnäyteyön empiirinen osio aloitettiin käymällä läpi Pori Energian nykyinen palvelutarjonta kaukolämmön osalta. Tämän jälkeen siirryttiin tutkimaan mahdollisia uusia palveluita tutustumalla kilpailijoiden palvelutarjontaan sekä analysoimalla Pori Energialle tehtyä asiakasselvityksen raporttia ja yleistä selvitystä digitalisaation vaikutuksista kaukolämpöalaan. Palveluselvityksen valmistuttua kartoitettiin markkinoilta löytyviä tietojärjestelmiä sekä lämmityksen ohjausjärjestelmiä, jonka jälkeen soveltuvimpia järjestelmiä vertailtiin keskenään.
Tuloksina opinnäytetyössä löydettiin kuusi uutta Pori Energian palvelutarjontaan ehdotettavaa palvelua selvityksineen. Energiatehokkuuspalvelun yhteydessä käytettävästä lämmityksen ohjausjärjestelmästä muodostettiin ehdotus. Ehdotetut palvelut olivat kaukolämmityslaitteiden kuntotarkastus, kaukolämmityslaitteiden vuosihuolto-sopimus, avaimet käteen -kaukolämmityslaitteiden uusinta, 24h -päivystyspalvelu, raportointi/monitorointipalvelu sekä energiatehokkuuspalvelu. Energiatehokkuuspalvelun yhteydessä käytettäväksi lämmityksen ohjausjärjestelmäksi ehdotettiin Leanheat-järjestelmää. Leanheat on tekoälyn ohjaukseen pohjautuva lämmityksen ohjausjärjestelmä, jonka avulla pyritään parantamaan energiatehokkuutta ja siirtymään ennakoidun kunnossapidon malliin.
Työn teoreettisessa osuudessa käsiteltiin yleisiä asioita koskien kaukolämpöä, lämmönjakokeskusta ja palveluita. Teoriaosuus pohjautuu aiheista löytyvään ammattikirjallisuuteen.
Opinnäyteyön empiirinen osio aloitettiin käymällä läpi Pori Energian nykyinen palvelutarjonta kaukolämmön osalta. Tämän jälkeen siirryttiin tutkimaan mahdollisia uusia palveluita tutustumalla kilpailijoiden palvelutarjontaan sekä analysoimalla Pori Energialle tehtyä asiakasselvityksen raporttia ja yleistä selvitystä digitalisaation vaikutuksista kaukolämpöalaan. Palveluselvityksen valmistuttua kartoitettiin markkinoilta löytyviä tietojärjestelmiä sekä lämmityksen ohjausjärjestelmiä, jonka jälkeen soveltuvimpia järjestelmiä vertailtiin keskenään.
Tuloksina opinnäytetyössä löydettiin kuusi uutta Pori Energian palvelutarjontaan ehdotettavaa palvelua selvityksineen. Energiatehokkuuspalvelun yhteydessä käytettävästä lämmityksen ohjausjärjestelmästä muodostettiin ehdotus. Ehdotetut palvelut olivat kaukolämmityslaitteiden kuntotarkastus, kaukolämmityslaitteiden vuosihuolto-sopimus, avaimet käteen -kaukolämmityslaitteiden uusinta, 24h -päivystyspalvelu, raportointi/monitorointipalvelu sekä energiatehokkuuspalvelu. Energiatehokkuuspalvelun yhteydessä käytettäväksi lämmityksen ohjausjärjestelmäksi ehdotettiin Leanheat-järjestelmää. Leanheat on tekoälyn ohjaukseen pohjautuva lämmityksen ohjausjärjestelmä, jonka avulla pyritään parantamaan energiatehokkuutta ja siirtymään ennakoidun kunnossapidon malliin.