Drinkkikilpailu osana myynninedistämistä ja tuotevalikoiman kehitystä, case: Teatteri Imatran nimikkodrinkkikilpailu
Liminka, Jonna (2017)
Liminka, Jonna
Saimaan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705239719
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705239719
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää myynninedistämisen sekä tuotevalikoiman kehityksen suunnittelussa ja toteutuksessa huomioon otettavia asioita Teatteri Imatran nimikkodrinkkikilpailun avulla. Kilpailun tarkoituksena oli löytää Teatteri Imatralle oma nimikkodrinkki. Kilpailuun saivat osallistua kaikki imatralaisissa ravintoloissa työskentelevät ravintolatyöntekijät sekä Imatralla ravintola-alaa opiskelevat. Kilpailu alkoi marraskuussa 2016, ja finaali pidettiin tammikuussa 2017. Voittajadrinkki lanseerattiin uuden teatteritalon avajaisissa helmikuussa 2017.
Drinkkikilpailun järjestivät yhteistyössä Teatteri Imatra ja Saimaan ammattikorkeakoulu. Voittajadrinkki tuli myyntiin Fazer Food Services Oy:n operoimaan teatteriravintolaan. Kilpailua sponsoroivat lisäksi yritykset Mixtec Oy, Cumulus City & Resort, Holiday Club Resorts Oy sekä Imatran Kylpylä Oy.
Teoriaosuudessa käsiteltiin drinkkien tuotekehitystä, myynninedistämistä ja drinkkikilpailun järjestämistä. Tietoa kerättiin käyttämällä monipuolisesti eri lähteitä. Tutkimus oli kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus, joka toteutettiin suoraan havainnoimalla tuomareiden työskentelyä sekä piilohavainnoimalla drinkin menekkiä ennen yhden teatteriesityksen alkua ja sen väliajalla. Lisäksi haastateltiin kilpailun finaalituomareita, Saimaan ammattikorkeakoulun lehtoria, Teatteri Imatran teatterinjohtajaa ja projektipäällikköä sekä teatteriravintolan ravintolapäällikköä ja tarjoilijaa joko kasvotusten tai puhelimitse.
Työn tekeminen antoi hyödyllisiä vinkkejä, inspiraatiota ja opastusta drinkkituotteen kehittämiseen, myynninedistämiseen sekä drinkkikilpailun järjestämiseen. Tulokset tukivat teoriaosuudessa kerättyä tietoa sekä antoivat lisäksi uutta näkökulmaa. Opinnäytetyö toimii hyödyllisenä tietolähteenä jokaiselle drinkkien parissa työskentelevälle tai alalle aikovalle sekä kilpailuista kiinnostuneille.
Drinkkikilpailun järjestivät yhteistyössä Teatteri Imatra ja Saimaan ammattikorkeakoulu. Voittajadrinkki tuli myyntiin Fazer Food Services Oy:n operoimaan teatteriravintolaan. Kilpailua sponsoroivat lisäksi yritykset Mixtec Oy, Cumulus City & Resort, Holiday Club Resorts Oy sekä Imatran Kylpylä Oy.
Teoriaosuudessa käsiteltiin drinkkien tuotekehitystä, myynninedistämistä ja drinkkikilpailun järjestämistä. Tietoa kerättiin käyttämällä monipuolisesti eri lähteitä. Tutkimus oli kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus, joka toteutettiin suoraan havainnoimalla tuomareiden työskentelyä sekä piilohavainnoimalla drinkin menekkiä ennen yhden teatteriesityksen alkua ja sen väliajalla. Lisäksi haastateltiin kilpailun finaalituomareita, Saimaan ammattikorkeakoulun lehtoria, Teatteri Imatran teatterinjohtajaa ja projektipäällikköä sekä teatteriravintolan ravintolapäällikköä ja tarjoilijaa joko kasvotusten tai puhelimitse.
Työn tekeminen antoi hyödyllisiä vinkkejä, inspiraatiota ja opastusta drinkkituotteen kehittämiseen, myynninedistämiseen sekä drinkkikilpailun järjestämiseen. Tulokset tukivat teoriaosuudessa kerättyä tietoa sekä antoivat lisäksi uutta näkökulmaa. Opinnäytetyö toimii hyödyllisenä tietolähteenä jokaiselle drinkkien parissa työskentelevälle tai alalle aikovalle sekä kilpailuista kiinnostuneille.