Marknadsföringsautomation – en beskrivning av erfarenheter och implementering i ett företag
Peurala, Sofia (2017)
Peurala, Sofia
Yrkeshögskolan Arcada
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705239686
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705239686
Tiivistelmä
Allt fler B2B företag investerar i marknadsföringsautomation för att nå potentiella kunder effektivare och öka försäljningen. Marknadsföringsautomation ansluter flera marknadsföringskanaler så som sociala medier, e-mail marknadsföring och innehållsmarknadsföring. Detta examensarbete kommer att handla om hur man tog i bruk marknadsföringsautomation i Företag X, vad man måste ta hänsyn till i övergången och vilka resultat implementeringen av detta system medförde. Detta arbete är en kvalitativ forskning, som sammanställts med hjälp av källmaterial och intervjuer. Detta kommer även att sammanfatta vad marknadsföringsautomation är, hur det används för att stöda försäljningen och vilka är de nyckelfaktorer i marknadsföringsautomation man måste fokusera sig på för att dra mest nytta av systemet. Many B2B companies invest in marketing automation to reach potential customers more efficiently and increase sales. Marketing Automation connects multiple marketing channels such as social media, email marketing and content marketing. This thesis will be about how to use marketing automation in Company X, what must be taken into consideration in the transition and what results the implementation of this system entailed. This work is a qualitative research, compiled using source material and interviews. This will also summarize what marketing automation is, how it is used to support sales and what are the key factors in marketing automation you must focus on to make the most of the system.