Oulun Golfkerho Ry:n naisten toiveet ja tarpeet
Vuorikoski, Nina (2017)
Vuorikoski, Nina
Oulun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705239630
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705239630
Tiivistelmä
Golf on parin vuosisadan ajan ollut myös naisten suosiossa ja golf kasvattaakin suosiotaan vuosi vuodelta lisää. Opinnäytetyöni tavoitteena on selvittää Oulun Golfkerhon naisjäsenten tyytyväisyyttä seuran toimintaan sekä kartoittaa jäsenten toiveita ja tarpeita. Samalainen opinnäytetyö on toteutettu OGK:lle noin kolme vuotta sitten ja nyt saman tapainen kysely uusittiin. Suomen Golfliitto asetti tavoitteekseen nostaa seuraavan viiden vuoden aikana naisten jäsenmäärää 25% joka seurassa ja naisgolfin suosion kasvattaminen on yksi tärkeimmistä tavoitteista seuraavan parin vuoden aikana koko Suomessa. Opinnäytetyöni aihe tuli Oulun Golfkerho Ry:ltä.
Opinnäytetyö muodostui teoriaosuudesta ja tutkimuksellisesta osasta. Teoreettisessa osuudessa on käyty lyhyesti läpi golfin historiaa, naisgolfin historiaa, Oulun Golfkerhon historiaa, palvelujen markkinointia ja tilastollista tutkimusta, jonka pohjalta voitiin tutkia tutkimuksen tuloksia. Palvelujen markkinoinnissa käytiin läpi miksi mm. asiakastyytyväisyys ja asiakasymmärrys ovat tärkeitä asioita yritykselle ja miten niiden kautta voidaan kehittää toimintaa vastaamaan paremmin asiakkaiden tarpeita. Opinnäytetyön nimeksi tuli: Oulun golfkerhon naisten toiveet ja tarpeet.
Tutkimuksellinen osa toteutettiin Webropol-kyselynä internetissä. Kyselyn tavoitteena oli kartoittaa, mihin asioihin naiset ovat erityisesti tyytyväisiä ja mitä kehityskohteita Oulun Golfkerhon toiminnasta löytyy ja mitä kaivataan lisää. Kysely toteutettiin maaliskuussa 2017. Kyselyn linkki lähetettiin 242 naisjäsenelle sähköpostiin ja 90 naisjäsentä vastasi kyselyyn, jolloin vastausprosentiksi muodostui 37,2%.
Kyselystä saaduista tuloksista käy hyvin ilmi, että pääsääntöisesti naisjäsenet ovat tyytyväisiä Golfkerhon toimintaan ja Sankivaaran kenttiin. Eniten kiitosta saivat kaksi erilaista par 18-kenttää sekä rento meininki Sankivaarassa. Suurimpana puutteena kerrottiin olevan liian hitaat pelikierrokset ja valvonnan puuttuminen, myös kentän yleisestä siisteydestä tuli mainintoja. Naistoimikuntaan oltiin tyytyväisiä, mutta hieman epäselvää oli, ketä kuuluu naistoimikuntaan. Samalainen kysely kannattaa uusia taas muutaman vuoden kuluttua.
Opinnäytetyö muodostui teoriaosuudesta ja tutkimuksellisesta osasta. Teoreettisessa osuudessa on käyty lyhyesti läpi golfin historiaa, naisgolfin historiaa, Oulun Golfkerhon historiaa, palvelujen markkinointia ja tilastollista tutkimusta, jonka pohjalta voitiin tutkia tutkimuksen tuloksia. Palvelujen markkinoinnissa käytiin läpi miksi mm. asiakastyytyväisyys ja asiakasymmärrys ovat tärkeitä asioita yritykselle ja miten niiden kautta voidaan kehittää toimintaa vastaamaan paremmin asiakkaiden tarpeita. Opinnäytetyön nimeksi tuli: Oulun golfkerhon naisten toiveet ja tarpeet.
Tutkimuksellinen osa toteutettiin Webropol-kyselynä internetissä. Kyselyn tavoitteena oli kartoittaa, mihin asioihin naiset ovat erityisesti tyytyväisiä ja mitä kehityskohteita Oulun Golfkerhon toiminnasta löytyy ja mitä kaivataan lisää. Kysely toteutettiin maaliskuussa 2017. Kyselyn linkki lähetettiin 242 naisjäsenelle sähköpostiin ja 90 naisjäsentä vastasi kyselyyn, jolloin vastausprosentiksi muodostui 37,2%.
Kyselystä saaduista tuloksista käy hyvin ilmi, että pääsääntöisesti naisjäsenet ovat tyytyväisiä Golfkerhon toimintaan ja Sankivaaran kenttiin. Eniten kiitosta saivat kaksi erilaista par 18-kenttää sekä rento meininki Sankivaarassa. Suurimpana puutteena kerrottiin olevan liian hitaat pelikierrokset ja valvonnan puuttuminen, myös kentän yleisestä siisteydestä tuli mainintoja. Naistoimikuntaan oltiin tyytyväisiä, mutta hieman epäselvää oli, ketä kuuluu naistoimikuntaan. Samalainen kysely kannattaa uusia taas muutaman vuoden kuluttua.