Ammattitaidon markkinointi sosiaalisessa mediassa
Väänänen, Anna (2017)
Väänänen, Anna
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705239624
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705239624
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsitellään sosiaalisen median mahdollisuuksia vaikuttaa nuorten ja vastavalmistuneiden it-alan ammattilaisten työllistymiseen. Tarkoituksena oli selvittää, miten erilaisia sosiaalisen median kanavia voidaan hyödyntää oman osaamisen ja persoonan esiintuomisessa, ja millaisia ominaisuuksia kullakin käsitellyllä kanavalla on.
Tutkimusta varten kerättiin teoria-aineistoa sosiaalisesta mediasta ja sen kanavista työnhaun apuvälineenä yleisesti, sekä tarkasteltiin aihetta myös rekrytoinnin näkökulmasta. Teoriaosuudessa tutustuttiin useisiin suosituimpiin sosiaalisen median kanaviin ja niiden ominaisuuksiin, sekä rajatummin it-alasta ja tietotekniikasta kiinnostuneille suunnattuun foorumiin. Aihetta käsiteltiin mm. siltä kannalta, mitä sosiaalisessa mediassa kannattaa jakaa, ja mitä ei.
Teoriaosuudessa kartoitettiin myös rekrytoivan yrityksen keinoja sosiaalisen median hyödyntämiseen potentiaalisia työntekijöitä etsittäessä.
Tutkimusosuuden aineisto hankittiin kolmella verkkokyselyllä, sekä it-alan rekrytoijaa haastattelemalla. Kyselyt lähetettiin portaittain huhti-toukokuussa 2017. Kyselyillä pyrittiin saa-maan selville, mitä sosiaalisen median kanavia eri uravaiheessa olevat ihmiset ovat käyttäneet, mistä kanavista on ollut eniten hyötyä, ja onko pidempään työelämässä olleilla kantapään kautta hankittua kokemusta, josta voisi olla vastavalmistuneille hyötyä.
Haastattelu rekrytoijan kanssa tehtiin toukokuun 2017 alussa, ja siinä käsiteltiin suurimmaksi osaksi sitä, millainen sosiaaliseen mediaan tuotettu sisältö voi antaa hakijalle etulyöntiaseman muihin hakijoihin nähden. Lisäksi haastattelussa sivuttiin negatiivisiin mielikuviin johtavia seikkoja.
Tutkimuksin tuloksista voidaan päätellä, että sosiaalisella medialla on runsaasti vaikutusmahdollisuuksia yksittäisen ihmisen työelämään. Moneen erilaiseen sisällöntuottoon tarkoitetuista kanavista jokaisen on helppo valita itselleen kaikkein sopivin ja luontevin vaihtoehto.
On kuitenkin henkilön omasta aktiivisuudesta kiinni, kuinka hyvin hän näitä mahdollisuuksia hyödyntää.
Tutkimusta varten kerättiin teoria-aineistoa sosiaalisesta mediasta ja sen kanavista työnhaun apuvälineenä yleisesti, sekä tarkasteltiin aihetta myös rekrytoinnin näkökulmasta. Teoriaosuudessa tutustuttiin useisiin suosituimpiin sosiaalisen median kanaviin ja niiden ominaisuuksiin, sekä rajatummin it-alasta ja tietotekniikasta kiinnostuneille suunnattuun foorumiin. Aihetta käsiteltiin mm. siltä kannalta, mitä sosiaalisessa mediassa kannattaa jakaa, ja mitä ei.
Teoriaosuudessa kartoitettiin myös rekrytoivan yrityksen keinoja sosiaalisen median hyödyntämiseen potentiaalisia työntekijöitä etsittäessä.
Tutkimusosuuden aineisto hankittiin kolmella verkkokyselyllä, sekä it-alan rekrytoijaa haastattelemalla. Kyselyt lähetettiin portaittain huhti-toukokuussa 2017. Kyselyillä pyrittiin saa-maan selville, mitä sosiaalisen median kanavia eri uravaiheessa olevat ihmiset ovat käyttäneet, mistä kanavista on ollut eniten hyötyä, ja onko pidempään työelämässä olleilla kantapään kautta hankittua kokemusta, josta voisi olla vastavalmistuneille hyötyä.
Haastattelu rekrytoijan kanssa tehtiin toukokuun 2017 alussa, ja siinä käsiteltiin suurimmaksi osaksi sitä, millainen sosiaaliseen mediaan tuotettu sisältö voi antaa hakijalle etulyöntiaseman muihin hakijoihin nähden. Lisäksi haastattelussa sivuttiin negatiivisiin mielikuviin johtavia seikkoja.
Tutkimuksin tuloksista voidaan päätellä, että sosiaalisella medialla on runsaasti vaikutusmahdollisuuksia yksittäisen ihmisen työelämään. Moneen erilaiseen sisällöntuottoon tarkoitetuista kanavista jokaisen on helppo valita itselleen kaikkein sopivin ja luontevin vaihtoehto.
On kuitenkin henkilön omasta aktiivisuudesta kiinni, kuinka hyvin hän näitä mahdollisuuksia hyödyntää.