Sosiaalisen median rooli kiinalaisten matkailussa Suomeen, case Suomenlinna
Zamorin, Jaana (2017)
Zamorin, Jaana
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705239601
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705239601
Tiivistelmä
Kiinalaisen väestön matkailu ulkomaille on kasvanut huimaa vauhtia viimeisten vuosien aikana, mikä johtuu suurimmaksi osaksi valtion taloudellisesta kasvusta ja poliittisesta joustavuudesta. Samaan aikaan sosiaalinen median rooli matkansuunnittelussa on tullut yhä tärkeämmäksi ja se toimii ensisijaisena lähteenä kohde-, matkustus- ja yöpymissuunnitteluissa. Tänä päivänä matkailijat kuuntelevat mieluummin muiden ihmisten kokemuksia ja suositteluja kuin suoraan yrityksen omaa markkinointia. Kiinassa sosiaalisen median käyttö on rajattua, eikä kaikkiin sivustoihin pääse käsiksi. Kuitenkin, Suomeen matkustaessa heillä on kattava määrä tietoa kohteesta ja sen tärkeimmistä nähtävyyksistä.
Tämän opinnäytetyön tehtävänä on selvittää, miten kiinalaiset matkailijat käyttävät sosiaalista mediaa suunnitellessaan matkojansa Helsinkiin ja etenkin Suomenlinnaan, sillä opinnäytetyö on tehty toimeksiantona Suomenlinnan hoitokunnalle. Työtä on rajattu niin, että tutkimuksen kohteeksi on otettu individualistiset kiinalaismatkailijat, eli ryhmässä matkustavia kiinalaisia ei tässä opinnäytetyössä ole huomioitu. Kyseinen rajaus on tehty,koska ryhmässä matkustavat kiinalaiset eivät yleensä tee itsenäistä tiedonhakua, vaan retket ym. on heille ennalta suunniteltu ja räätälöity. Alatavoitteena oli selvittää, millaista on Suomenlinnan näkyvyys ja markkinointi kiinalaisessa sosiaalisessa mediassa.
Tämän opinnäytetyön tehtävänä on selvittää, miten kiinalaiset matkailijat käyttävät sosiaalista mediaa suunnitellessaan matkojansa Helsinkiin ja etenkin Suomenlinnaan, sillä opinnäytetyö on tehty toimeksiantona Suomenlinnan hoitokunnalle. Työtä on rajattu niin, että tutkimuksen kohteeksi on otettu individualistiset kiinalaismatkailijat, eli ryhmässä matkustavia kiinalaisia ei tässä opinnäytetyössä ole huomioitu. Kyseinen rajaus on tehty,koska ryhmässä matkustavat kiinalaiset eivät yleensä tee itsenäistä tiedonhakua, vaan retket ym. on heille ennalta suunniteltu ja räätälöity. Alatavoitteena oli selvittää, millaista on Suomenlinnan näkyvyys ja markkinointi kiinalaisessa sosiaalisessa mediassa.