Ravintola Meripaviljongin brändi asiakkaan kokemana
Lepistö, Tuulia (2017)
Lepistö, Tuulia
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705229538
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705229538
Tiivistelmä
Tämä tutkimuksellinen opinnäytetyö tutkii ravintola Meripaviljongin brändiä asiakkaan näkökulmasta. Työssä tutkitaan brändiä kokonaisuutena aina sen muodostumisesta brändin johtamiseen. Työn toinen osio käsittelee palvelubrändikäsitettä, johon työn tutkimuksellinen osio suurelta osin perustuu, sekä brändipääoman muodostumista.
Ravintola Meripaviljonki on vuonna 2015 avautunut kala- ja äyriäispainotteinen ravintola Helsingissä, Hakaniemessä. Arkkitehtuuriltaan kelluva ravintola on ainutlaatuinen Suomessa ja puitteet tukevat merellistä ravintolateemaa. Työssä tutkitaan tärkeimpinä teemoina brändin näkymistä asiakkaalle ja asiakkaan kokemusta brändistä. Tutkimuksella pyritään selvittämään merkittävimpiä brändiviestinnän kanavia ja mahdollisia kehityskohteita asiakkaan kokemuksesta itse ravintolasta.
Vaikka työssä käsitellään myös asiakkaan kokemusta ja sen muodostumista, on työ rajattu käsittelemään pääosin vain brändiä, palvelubrändiä ja näiden mittaamista sekä kehittämistä.
Opinnäytetyön tekeminen aloitettiin keväällä 2016. Brändikirjallisuuteen perehtyminen alkoi kesän 2016 aikana ja viitekehys on kirjoitettu alkuvuodesta 2017. Kysely on toteutettu toukokuun alussa 2017.
Opinnäytetyön viitekehyksen pohjalta on rakentunut palvelubrändiä mittaava asiakaskysely, joka lähetettiin osalle Meripaviljongissa vuoden 2017 alussa käyneistä asiakkaista. Kyselyn perusteella löytyi kehitysideoita viestintäkanavien valintaan ja kehittämiseen, sekä asiakaskokemuksen parantamiseen. Tutkimuksen perusteella suusta suuhun-viestinnällä ja tuttavien tai ystävien kokemuksilla ja näiden jakamisella on iso merkitys ravintolavalinnan kannalta.
Ravintola Meripaviljonki on vuonna 2015 avautunut kala- ja äyriäispainotteinen ravintola Helsingissä, Hakaniemessä. Arkkitehtuuriltaan kelluva ravintola on ainutlaatuinen Suomessa ja puitteet tukevat merellistä ravintolateemaa. Työssä tutkitaan tärkeimpinä teemoina brändin näkymistä asiakkaalle ja asiakkaan kokemusta brändistä. Tutkimuksella pyritään selvittämään merkittävimpiä brändiviestinnän kanavia ja mahdollisia kehityskohteita asiakkaan kokemuksesta itse ravintolasta.
Vaikka työssä käsitellään myös asiakkaan kokemusta ja sen muodostumista, on työ rajattu käsittelemään pääosin vain brändiä, palvelubrändiä ja näiden mittaamista sekä kehittämistä.
Opinnäytetyön tekeminen aloitettiin keväällä 2016. Brändikirjallisuuteen perehtyminen alkoi kesän 2016 aikana ja viitekehys on kirjoitettu alkuvuodesta 2017. Kysely on toteutettu toukokuun alussa 2017.
Opinnäytetyön viitekehyksen pohjalta on rakentunut palvelubrändiä mittaava asiakaskysely, joka lähetettiin osalle Meripaviljongissa vuoden 2017 alussa käyneistä asiakkaista. Kyselyn perusteella löytyi kehitysideoita viestintäkanavien valintaan ja kehittämiseen, sekä asiakaskokemuksen parantamiseen. Tutkimuksen perusteella suusta suuhun-viestinnällä ja tuttavien tai ystävien kokemuksilla ja näiden jakamisella on iso merkitys ravintolavalinnan kannalta.