Tietokoneiden mainonnanesto-ohjelmien käyttäjien syyt ja vaikutteet verkkomainonnan estämiseen
Korhonen, Pasi (2017)
Korhonen, Pasi
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705229492
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705229492
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli tutkia tietokoneiden mainonnanesto-ohjelmien käyttäjien syitä sekä vaikutteita verkkomainonnan estämiselle. Työn tarkoituksena oli myös selvittää, voidaanko mainonnanesto-ohjelman käyttäjiin vaikuttaa lisäämällä tietoa esto-ohjelmista.
Työn teoriaosuudessa käydään läpi mitä tietokoneiden mainonnanesto-ohjelmat ovat ja miten ne toimivat, sekä perehdytään tarkemmin mainonnanesto-ohjelmien käyttäjiin Pohjoismaissa sekä maailmalla. Teoriaosuudessa käydään myös lyhyesti läpi julkaisijoiden toimia mainonnanesto-ohjelmien käyttäjiä vastaan. Opinnäytetyön empiirinen osa tehtiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja siinä haastateltiin 15 mainonnanesto-ohjelman käyttäjää haastattelulomakkeen avulla.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että mainonnanesto-ohjelman käyttäjä kokee usein verkkomainonnan ärsyttävänä ja haitallisena käyttökokemuksen kannalta. Mainonnanesto-ohjelman käyttäjien mielestä verkkomainonnan tulisi olla paremmin kohdennettua, eikä mainonta saisi sotkea liikaa sivuston ulkoasua ja luettavuutta. Tulosten perusteella mainonnanestäjiin ei juurikaan voida vaikuttaa lisäämällä tietoa esto-ohjelmista, vaikkakin osa esto-ohjelmien käyttäjistä myönsi ymmärtävänsä mainostulojen tärkeyden julkaisijoille.
Työn teoriaosuudessa käydään läpi mitä tietokoneiden mainonnanesto-ohjelmat ovat ja miten ne toimivat, sekä perehdytään tarkemmin mainonnanesto-ohjelmien käyttäjiin Pohjoismaissa sekä maailmalla. Teoriaosuudessa käydään myös lyhyesti läpi julkaisijoiden toimia mainonnanesto-ohjelmien käyttäjiä vastaan. Opinnäytetyön empiirinen osa tehtiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja siinä haastateltiin 15 mainonnanesto-ohjelman käyttäjää haastattelulomakkeen avulla.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että mainonnanesto-ohjelman käyttäjä kokee usein verkkomainonnan ärsyttävänä ja haitallisena käyttökokemuksen kannalta. Mainonnanesto-ohjelman käyttäjien mielestä verkkomainonnan tulisi olla paremmin kohdennettua, eikä mainonta saisi sotkea liikaa sivuston ulkoasua ja luettavuutta. Tulosten perusteella mainonnanestäjiin ei juurikaan voida vaikuttaa lisäämällä tietoa esto-ohjelmista, vaikkakin osa esto-ohjelmien käyttäjistä myönsi ymmärtävänsä mainostulojen tärkeyden julkaisijoille.